5.068 lest ·
21 svar
5k lest
21 svar
Balkong bærelinjer/skruvreglar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En balkong som befinner seg et antall meter opp i luften krever hensyn til sikkerhetsaspekter som man ikke trenger å tenke på når det gjelder et vanlig altandekk. @John Smiths forslag i innlegg #2 om å først komplettere fasadekledningen og deretter feste en bjelke gjennom denne er ugunstig av flere grunner. Fugene mellom bjelken og fasadepanelet kan trekke til seg fuktighet, noe som fører til at panelet sakte råtner, selv om bjelken består av trykkimpregnert trevirke. Det er et svært vanlig problem i forbindelse med terrasser. Det er dårlig konstruksjonsteknikk å feste noe som representerer så store laster på den måten. Balkongen vil veie rundt 6 tonn med nyttig last. Det blir mange kilo per skrue. Jeg er også tvilende til bruken av galvaniserte bjelkesko som ikke er klimasikrede. De vil ruste etter hvert og har for tynt gods til å motstå over lengre tid. Enten gjør du en annen type innfesting eller så bruker du rustfrie beslag eller beslag av mye kraftigere material.
Hmmm galven er jo et klimasikkerhet? .
Selvfølgelig skal man bygge sikkert. Men nå føles det som om man tar opp ting som ikke virkelig kommer til å skje. 2mm stål som er galv/forzinket. Holder hele min levetid og også mine barns før det har skjedd noe... Men alt skal også males. Så hvis jeg maler disse med hammarlakk så vil de også holde for mine barnebarns fremtid.
Selvfølgelig skal man bygge sikkert. Men nå føles det som om man tar opp ting som ikke virkelig kommer til å skje. 2mm stål som er galv/forzinket. Holder hele min levetid og også mine barns før det har skjedd noe... Men alt skal også males. Så hvis jeg maler disse med hammarlakk så vil de også holde for mine barnebarns fremtid.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg uttrykte meg nok ikke tydelig nok. Forzinkede bjelkesko i plåt er ikke egnet i utsatte posisjoner utendørs. Enten monterer du dem på en mer beskyttet måte eller så velger du en annen festemetode, f.eks. å plassere bjelkene oppå bæringen. Hele den indre delen av balkongen må beskyttes med plåt rett over gulvnivået som er trukket opp på veggen innenfor panelet. Forzinkede og galvaniserte produkter utendørs bør alltid males.
Forzinking og galvanisering er rustbeskyttelse med begrenset holdbarhet. Utendørsmiljøet i Sverige varierer mye når det gjelder korrosivitet. Her i Blekinges kystbånd hvor jeg bor, holder bare A4-klassifiserte (syrefast) skruer.
Forzinking og galvanisering er rustbeskyttelse med begrenset holdbarhet. Utendørsmiljøet i Sverige varierer mye når det gjelder korrosivitet. Her i Blekinges kystbånd hvor jeg bor, holder bare A4-klassifiserte (syrefast) skruer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kontroller først at skruedimensjonen tåler en tilstrekkelig stor vertikal last. Med c/c på 600 mm blir det over 200 kg per skrue. Jeg synes man skal regne med det dobbelte for å ha marginer. Skrulengden avhenger også av tykkelsen på materialet du skrur fast bjelken i. Er det også 45 mm bør 100 mm være nok, er det tykkere så velg 120 mm.
Klikk her for å svare