Tobzter
Da er det på tide å renovere balkongen som er råtten.
Lengde 8m ca
Dybde 1.8m
Planen er å sette bjelkesko i eksisterende stamme i huset. Eller skal man skru en 195x45 i husgrunnen og så bjelkesko?
Skruvtjenkel tenkte jeg 145x45 ?
Fri lengde på dem blir ca 1.7 m?
Og så en 225x45 i forkant på 3 stolper?
Trebjelke med råte og to metallbalksko for balkongrenovering, hånd høyre i bildet. Bygning med råtten balkongkonstruksjon, delvis revet ytterkledning, mangler bjelkesko. Verktøy og natur i bakgrunnen. Råtten balkongstruktur under renovering, med stige, skrutrekker og verktøy på bakken foran skog.

Mats-S
Spik på ny panel på huset der det mangler, mal panelen, fest deretter en minst 145X45 på hussiden der du fester bjelkeskoene.

Hvorfor?
Mye mindre risiko for fuktskader på husveggen, slik det ser ut nå kan vannet krype inn mot huskonstruksjonen.
Dessuten er det enklere å bygge og sterkere konstruksjon :cool:

Tobzter
Aha trodde de skulle bli sterkere om jeg fester direkte i "huset". Men da slenger jeg på ny panel først og så skrur en bærende ligne panelet?

Mats-S
Blir bra :)
Det blir sterkere fordi du kan feste planken på en bedre måte der det passer med hva som finnes i husets konstruksjon. Antar at det ligger en träsyll der planken kommer, da blir det bra med skikkelige franske på typ cc60. Planken utjevner deretter belastningen så du får ingen svak punkt, samme bæring overalt :)

Og som sagt, ingen risiko for vann ... på mitt sommerhus var det en tidligere eier (= slektning :-) som på 60-tallet bygde en balkong i overetasjen med bjelker rett inn i huset. Da jeg skulle fikse den og brøt opp panelet var hele syllen på en strekning av 2 meter totalt råtten ... 2 ukers slit med å bytte den syllen ... ikke morsomt :cry:

Selv er jeg av motsatt oppfatning at man ikke henger den bærende konstruksjonen i kledningen siden denne er en forbruksvare man må regne med å bytte nå og da. Ingen bærende liner i fasadekledning, ingen stolper på terrassegulv, etc.

Problemet med at man må sørge for at vann ikke kan renne fritt inn i konstruksjonen forblir naturligvis. Det løses typisk med distanser, plate etc. På Träguidens nettside finnes det noen eksempler.

• Liker
GoForIt og 1 annen
  • Laddar…
Vær oppmerksom på at en balkong må dimensjoneres for en nesten dobbelt så høy såkalt nyttelast som en terrasse. Vil du ha 45x220 C 24 i forkant kreves minst fire stolper. Jeg ville vurdert limtre i stedet. Med 90x225 holder det med 3 stolper med 90x450 2 stolper. 90x450 kan erstattes med 190x360 f.eks. Husk at balkongen må stabiliseres sideveis. Det enkleste er å bruke en diagonal på balkongens underside.

Mats-S
*
Bernieberg Bernieberg skrev:
Selv er jeg av motsatt oppfatning at man henger ikke den bærende konstruksjonen i kledningen etter som denne er en forbruksvare man får regne med å bytte nå og da. Ingen bærende staver i fasadekledning, ingen stolper på terrassebord, etc.
Bærende konstruksjonen henger ikke i kledningen, den skal henge i svillen, men franskan går gjennom huspanelet.

Forbruksvare???
Er det et panel av bra kvalitet som i dette tilfellet befinner seg vel over bakken så er det definitivt ingen forbruksvare. Mitt hus er 40 år, verandaen festet utenfor kledningen i svillen. Har aldri byttet verken panel eller bærende staver mot panelet. Jeg kan garantere TS som nå setter opp ny panel, at kjøper han juste kvalitet og maler den ordentlig (også kanter) så kommer han ha livstidsgaranti på den panelen :-)

Det eneste riktige om man nå vil ha fritt spillerom, er da å sette fundament for den innerste bærende staven, og ta en viss overheng på spikerknekt der. Den dårligste løsningen er å risikere å få inn vann i husets konstruksjon ...

Tobzter
Hva sier dere om 145x45 som skruvreglar?

Mats-S
J justusandersson skrev:
Tenk på at balkongen trenger å stabiliseres i sidene. Dette gjøres enklest med en diagonal på undersiden av balkongen.
Bør ikke være nødvendig hvis man fester den ordentlig mot huset slik jeg beskrev. Tredekket blir da stivt mot huset, huset samt ALLE tusenvis av skruer (2 på hver planke/spikerregel) tar opp alle diagonale krefter i dette tilfellet. Men selvfølgelig, vil man ha både belte og seler så på med noen diagonaler på undersiden. :-)

Mats-S
Tobzter Tobzter skrev:
Hva sier dere om 145x45 som skruvreglar?
cc60, da er det greit. Velg ut de beste plankene på trelastforretningen, ingen store kvister eller korkskruer ;-)

Tobzter
Strålende, da er det bare å handle og bygge videre :)
Takk som vanlig for alle gode råd på veien i dette herlige forumet

Når man ikke kan bruke skivemateriale eller spontede bord, men bare terrassebord med mellomrom, får man en konstruksjon som ikke er stabil sideveis. Det kan bli spørsmål om ganske store krefter fra vind et stykke oppe i luften.

45x145 C 24 fungerer som skruvreglar hvis de ligger på c/c 600 mm.

Mats-S John Smith skrev:
*

Bærende konstruksjon henger ikke i kledningen, den skal henge i svillen, men fransken går gjennom huspanelet.

Forbruksvarer???
Er det et panel av bra kvalitet som i dette tilfellet befinner seg godt over bakken så er det definitivt ingen forbruksvarer. Mitt hus er 40 år, verandaen festet utenfor kledningen i svillen. Har aldri byttet verken panel eller bærelinje mot panelet. Jeg kan garantere TS som nå setter opp ny panel, at kjøper han god kvalitet og maler den ordentlig (også kanter) så vil han ha livstidsgaranti på den panelen :)

Det eneste riktige om man nå vil ha fritt spillerom, er da å sette søyler for den innerste bærelinjen, og ta en viss overheng på spikerlektene der. Den dårligste løsningen er å risikere å få inn vann i husets konstruksjon ...
Om du garanterer livstidsgaranti på trepanel så er det selvfølgelig ikke noe problem. Den burde du selge til flere.

Jeg er enig i at det er en dårlig løsning å få inn vann i husets konstruksjon, det var derfor jeg påpekte at man trenger å bygge så det ikke skjer selv uten å stole på panelet.

Tobzter
Noen som har noen tips for å kappe de gamle lektene jevnt med svillen. Bucsag?

Tobzter Tobzter skrev:
Noen som har noe tips for å kappe de gamle stendere jevnt med svillen. Bakksag?
Jeg hadde testet en bajonettsag med langt blad om du har en slik. Presser du mot svillen, kan du bøye bladet lett så du sager jevnt med. Om ikke, går det fint med bakksag også!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.