Jeg har Balkskor som ikke er fullt skrudd. De holder oppe et skur med et spennvidde på 4m og 45x220 på cc 55cm. Jeg er ikke bekymret for at det ikke holder, men hva er riktig angående mengden skruer? Jeg har ankarskruer liggende så jeg kan jo skru i flere skruer, men blir det riktig? Synes det ser snålt ut...
Man skal ikke strebe etter å fylle alle bjelkeskoens hull med skruer, de er så mange for at man skal kunne sette skruen på riktig sted med tanke på hvordan bjelkene ser ut og er plassert. En skrue er jo en svekkelse av det materialet den skrus inn i. Den er mer spesifikt en svekkelse når den sitter nær bjelkens ende eller ytterkant. Rent spontant synes jeg det ser bra ut på bildet, selv om jeg jo ikke vet noe om belastningen eller skruenes egenskaper. Skruene i bjelken som er festet i fasaden sitter jo ikke i nærheten av verken endetre eller kanter, og de sitter dessuten ikke i "årlinjen" med hverandre. Helt greit. Skruene i den andre bjelken sitter jo riktignok nær endetre, men dels går det ikke å gjøre annerledes, dels så bærer de jo egentlig ikke noe, det gjør jo bjelkeskoen. Den eneste risikoen der er jo at den bjelken dras fra veggen og skruene i endetreet slipper. Muligens hadde jeg trukket en eller to skruer nedenfra...
Klikk her for å svare