Byttet til nye vinduer i 70-talls villa.
Før jeg setter innvendig vinduslist, bør man teipe sprekken mellom gipsvegg og vinduskarm med damptett tape?
Noen som vet?
Takk for tips, se bildet

• Sprik mellom gipsvegg og vinduskarm i et 70-tallshus før installasjon av innvendig listverk.
Har du dampsperre/ plast i veggen?

Ja, det skader aldri. Fremfor alt blir det lufttett

F fribygg skrev:
Har du dampsperre/ plast i veggen?
Ja det er plast i veggen men det finnes mange skruehull i veggene og de nye vinduene er ikke tette på noen måte mot plasten

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det skader aldri. Fremfor alt blir det lufttett
Ok takk

K Knalle10 skrev:
Ja det er plast i veggen men det finnes mange skruehull i veggene og de nye vinduene er ikke tette på noen måte mot plasten
Jeg tenker at det kanskje er lettere å få tett med latexfog når veggen allerede er skjært.

F fribygg skrev:
Jeg tenker at det kanskje er lettere å få tett med latexfog når veggen allerede er skjært.
Men sprekken mellom gips og vindu er minst 15 mm det er vel litt vanskelig å fuge med latex

K Knalle10 skrev:
Men sprekken mellom gips og vindu er minst 15 mm det er vel litt vanskelig å fuge med latex
Er det ikke i prinsippet umulig å tape plasten i veggen mot vinduskarmen da veggen allerede er skivet?

J
K Knalle10 skrev:
Men sprekken mellom gips og vindu er minst 15 mm, det er vel litt vanskelig å fuge med latex
Mykfug egner seg her, tape er ikke noe i denne situasjonen..

Altså jeg har byttet vinduer på et hus fra 70-tallet. Så selvfølgelig er det gipsplater på veggen. Men det er en sprekk på 15 mm som jeg har fylt med isolasjon. Spørsmålet er om man bør tape over sprekken før jeg setter på innvendige lister?

Teipe på.

• Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
J
K Knalle10 skrev:
Altså jeg har byttet vinduer på et hus fra 70-tallet. Så selvfølgelig er det gipsplater på veggen. Men det er en sprekk på 15 mm som jeg har tettet med isolasjon. Spørsmålet er om man bør teipe over sprekken før jeg setter på innvendige fóringslister?
Mye enklere og billigere å mykfuge den sprekken på 15mm..

• Liker
fribygg
  • Laddar…
K Knalle10 skrev:
På selvfølgelig er det gipsplater på veggen.
På syttitallshus er det ofte sponplate på veggene, men uansett om det er gips eller spon kan du jo ikke teipe plasten i veggen mot vinduskarmen.

J
F fribygg skrev:
På syttitalls hus er det ofte sponplate på veggene, men uansett om det er gips eller spon kan du jo ikke teipe plasten i veggen mot vinduskarmen.
Det finnes nye hus med sponplate, var i et Älvsbyhus der var alle vegger kledd med sponplate har for meg at det var bygd rundt 2020!

Men vær så snill å slutt å gjøre alt komplisert. Det går mye raskere og enklere å bruke tape enn å først trykke inn bunntettingslist for deretter å tette sprekken. Det er ikke 100% korrekt, men i et gammelt hus finnes det verre feil enn det.

• Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.