Har hus med fasadetegl så jeg verken kan eller vil skru en bærende bjelke til taket i teglet. Et alternativ er å finne bjelker bak, men siden det er en luftspalte mellom så er det noe jeg ikke føler meg komfortabel med å gjøre selv, så jeg vil finne en annen løsning.

Har fagverkstakstoler på CC 120 og jeg tenker meg to alternativer og et tredje som jeg helst unngår.

1. Balksko i takfotbrettet (som er spikret i takstolene) og legge terrassetakets takstoler i

2. Fjerne takfotbrettet og erstatte med en bjelke (120x45?) som skrus i takstolene, så balksko i den?

3. Henge terrassetakets takstoler under husets, festet med spikerplate. Dette alternativet har jeg sett på andre hus her på forumet, men jeg vil helst ikke ha CC 120 for da må jeg gå opp så mye i dimensjon på terrassetakets takstoler, samt at de ikke kommer akkurat der jeg vil ha dem og jeg får mindre helling på taket.

Noen som har gjort noe lignende eller kan komme med tips?

Kom på at jeg leste en annen tråd tidligere der man festet en bjelke i enden på takstolene og limskrudd en 45x45 regel i underkant for terrassetaket takstolene å hvile på, hørtes ut som en smidig løsning men da må jeg gå opp i størrelse på bjelken men det er ok.

Men med hvilken skrue fester man den da i enden på takstolene?

K
Før vi renoverte og gjorde om terrassen så satt det eksisterende terrassetaket med 45x120 lekter som var festet "på siden" av hver takstol, altså nesten som alternativ 3 men ved siden av i stedet for under. På tvers over dem satt 45x45. I forkant satt en 45x170 bærelekte på stolper som 120 lektene hvilte på.

Var ganske bratt helling for å være et terrassetak, var bare 2,2 meter dypt og 15 meter bredt.

Var ut og kikket litt mer nå og det blir nok for trangt å skru mot endene dessverre, ble lurt av at fotbrettet er litt høyere så det ser ut til å være mer å skru i. Så det må nok bli alternativ 3 eller som du sier legge dem ved siden av og skru parallelt. Eller har du noe annet tips fra din renovering, om du fant en bedre løsning? ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.