Hei!
Jeg har et lite dilemma og kunne trenge forumets hjelp for å komme fram til hva jeg kan finne på.
Jeg skal renovere kjøkkenet, og dette arbeidet innebærer å fjerne en vegg mellom spisestue og kjøkken (markert med rødt på bildet).
Jeg har målt og funnet ut at veggen er 24 cm tykk (tegel/sten/betong). Og ifølge utsagn bærende og vil kreve av veksling med en bjelke.
I dag er kjøkkenet 349 cm i lengden, og hvis jeg regner med at jeg kan utnytte "rommet" som blir igjen når veggen fjernes, får jeg 373 cm til kjøkkenet.
Med disse enormt verdifulle 24 cm får jeg akkurat den planløsningen jeg ønsker å få i kjøkkenet (vedlagt bilde fra IKEAs planleggingsverktøy). Kjøkkenets totale lengde er 370 cm ved den veggen.
Men, og det er et stort MEN (som let's Dance fyren ville sagt) så krever dette at jeg ikke har noen søyle ved ytterveggen der veggen rives.
Kan man veksle av veggen med en bjelke uten søyle på noen måte?
Å ha en søyle på motsatt side (skorsteinsmuren) er ikke noe problem. Ytterveggen er også av sten (bor i en stenkåk fra 1938) hvis det hjelper.
Disclaimer: Jeg vil ikke gjøre jobben selv men ta inn folk som kan fikse dette, jeg trenger bare å vite om det er mulig å gjøre som jeg har tenkt for planleggingens skyld.