Da hustypen som vi skal renovere/bygge om er ganske vanlig, håper vi at noen vis og erfaren person på dette forumet kan hjelpe oss.
Huset er et typisk 69+69 kvm hus (kjeller+boetasje) bygget i 1939 og ligger i Stockholms sørlige forsteder. Det vi lurer på, er om noen kan hjelpe oss med å identifisere eventuelle bærevegger, enten gjennom at dere kjenner til lignende hus eller at dere kan se det på tegningene. Begge tegningene skiller seg litt fra hvordan huset faktisk ble bygget. I kjelleren er matkjelleren flyttet fram mot trappen, og det finnes et lite flislagt rom bak (som en gammel do/dusj). I overetasjen finnes det ingen garderober eller noen vegg i den ytre gangen (til høyre for pipa), og veggen som går mellom gang og soverom/kjøkken er i linje med veggen mellom spisestue og dagligstue.
Håper jeg ikke forvirret det for mye og at noen har noen gode ideer!
Huset er et typisk 69+69 kvm hus (kjeller+boetasje) bygget i 1939 og ligger i Stockholms sørlige forsteder. Det vi lurer på, er om noen kan hjelpe oss med å identifisere eventuelle bærevegger, enten gjennom at dere kjenner til lignende hus eller at dere kan se det på tegningene. Begge tegningene skiller seg litt fra hvordan huset faktisk ble bygget. I kjelleren er matkjelleren flyttet fram mot trappen, og det finnes et lite flislagt rom bak (som en gammel do/dusj). I overetasjen finnes det ingen garderober eller noen vegg i den ytre gangen (til høyre for pipa), og veggen som går mellom gang og soverom/kjøkken er i linje med veggen mellom spisestue og dagligstue.
Håper jeg ikke forvirret det for mye og at noen har noen gode ideer!
Vi har et lignende hus, bare med overetasje også.
Der er de veggene som går midt i huset tvers takstolene bærende. I kjelleren er disse veggene på vårt hus 20 cm i stedet for 10, som de ikke-bærende veggene er. På tegningen deres ser det ikke ut som noen vegger i kjelleren er litt tykkere. Er det så i virkeligheten også?
Formentlig støtter den på bildet vannrette veggen midt i huset bjelkelaget til loftet.
Og formentlig støtter tilsvarende vegg i kjelleren veggen på første etasje.
Der er de veggene som går midt i huset tvers takstolene bærende. I kjelleren er disse veggene på vårt hus 20 cm i stedet for 10, som de ikke-bærende veggene er. På tegningen deres ser det ikke ut som noen vegger i kjelleren er litt tykkere. Er det så i virkeligheten også?
Formentlig støtter den på bildet vannrette veggen midt i huset bjelkelaget til loftet.
Og formentlig støtter tilsvarende vegg i kjelleren veggen på første etasje.
Høres ut som at vårt prosjekt er ganske likt deres over det hele. Bra, da har man noen som ligger et steg foran og kan spørres om råd. 
Kjelleren har vi ikke helt angrepet med målebåndet ennå, så akkurat hvordan det skiller seg fra tegningen vet jeg ikke. Vet derimot at min samboers morfar (som bygget huset og dets tilbygg) ikke var så nøye med å bygge det samme som han fikk godkjent byggetillatelse for...
Fortsetter med et oppfølgingsspørsmål:
I andre etasje tenkte vi å lage et rom i nedre venstre hjørne, døren ville i så fall havne omtrent der den innebygde garderoben står. Eventuelt trenger åpningen å utvides litt, men hele åpningen til spisestuen tenkte vi å bygge igjen. Kommer også til å tette åpningen til kjøkkenet, men eventuelt utvide åpningen til nåværende soverom litt. Så totalt sett vil vi definitivt tette mer enn vi fjerner. Er det noe spesielt man skal tenke på når man bygger igjen veggen slik at også det vi setter opp hjelper til og bærer? Er det en risiko for at vi må bære av på grunn av de utvidelsene vi ønsker å gjøre, selv om vi tetter alle andre hull?
Kjelleren har vi ikke helt angrepet med målebåndet ennå, så akkurat hvordan det skiller seg fra tegningen vet jeg ikke. Vet derimot at min samboers morfar (som bygget huset og dets tilbygg) ikke var så nøye med å bygge det samme som han fikk godkjent byggetillatelse for...
Fortsetter med et oppfølgingsspørsmål:
I andre etasje tenkte vi å lage et rom i nedre venstre hjørne, døren ville i så fall havne omtrent der den innebygde garderoben står. Eventuelt trenger åpningen å utvides litt, men hele åpningen til spisestuen tenkte vi å bygge igjen. Kommer også til å tette åpningen til kjøkkenet, men eventuelt utvide åpningen til nåværende soverom litt. Så totalt sett vil vi definitivt tette mer enn vi fjerner. Er det noe spesielt man skal tenke på når man bygger igjen veggen slik at også det vi setter opp hjelper til og bærer? Er det en risiko for at vi må bære av på grunn av de utvidelsene vi ønsker å gjøre, selv om vi tetter alle andre hull?
Generelt er det vel slik at nye/utvidede åpninger i bærende vegger må bære. (ikke noe stort arbeid i normaltilfellet). Utvider du en åpning (f.eks. garderoben) så ødelegger du den eksisterende avlastningen (f.eks. bjelke over åpningen). At du setter igjen spiller ingen rolle siden de åpningene allerede er avlastet.
Tegn på tegningen hva dere vil gjøre så huset blir bra og fungerer for deres behov. Ta deretter med en byggmester for å få hjelp med vurderingen og hva som må gjøres. La ikke arbeidet med å bære av en ny åpning ødelegge planløsningen deres.
/Mats
Tegn på tegningen hva dere vil gjøre så huset blir bra og fungerer for deres behov. Ta deretter med en byggmester for å få hjelp med vurderingen og hva som må gjøres. La ikke arbeidet med å bære av en ny åpning ødelegge planløsningen deres.
/Mats
Btw. Å sette dør i garderoben for inngang til soverommet kan kanskje funke (kanskje litt korridorfølelse pga. skorstein og vegg). Breddingen av den blir vanskeligere siden den er klemt mellom skorsteinsstokken og veggen til spisestuen.
Hvor mange endringer tenker dere å gjøre. Om dere skisserer hva dere vil oppnå og tanker så finnes det sikkert masse tips å få fra forumet. (f.eks. skal dere ta inn bad på ovenpå? hvor mange rom skal dere ha?)
/M
Hvor mange endringer tenker dere å gjøre. Om dere skisserer hva dere vil oppnå og tanker så finnes det sikkert masse tips å få fra forumet. (f.eks. skal dere ta inn bad på ovenpå? hvor mange rom skal dere ha?)
/M
Sagt og gjort.
Typ sånn her tror vi at vi vil ha det. Der ytterveggen i kjøkkenet er fjernet ble det gjort en tilbygging -67, så i den delen tenkte vi å prøve å få et bad til samt to eller tre rom. Men den gamle delen av bygningen tenkte vi å endre slik. Et soverom med garderobe (skyvedør imellom), gang med mulighet for oppheng (finnes ikke i dag), forlenge det eksisterende badet samt bytte fra parallellkjøkken til u-kjøkken. Merk at det hele er gjort litt raskt i paint så helt skalerbart er det neppe...
Det som gjelder den (sannsynligvis) bærende veggen er altså at de eksisterende åpningene ved siden av murpipa vil bli litt bredere og at resten lukkes igjen.
Typ sånn her tror vi at vi vil ha det. Der ytterveggen i kjøkkenet er fjernet ble det gjort en tilbygging -67, så i den delen tenkte vi å prøve å få et bad til samt to eller tre rom. Men den gamle delen av bygningen tenkte vi å endre slik. Et soverom med garderobe (skyvedør imellom), gang med mulighet for oppheng (finnes ikke i dag), forlenge det eksisterende badet samt bytte fra parallellkjøkken til u-kjøkken. Merk at det hele er gjort litt raskt i paint så helt skalerbart er det neppe...
Det som gjelder den (sannsynligvis) bærende veggen er altså at de eksisterende åpningene ved siden av murpipa vil bli litt bredere og at resten lukkes igjen.
Aha,
Hvilket løft det kommer til å bli! Ser ut som dere har tenkt en del.
Hallen kommer til å bli mye luftigere. Jeg hadde ikke bekymret meg om
bærende vegger i dette stadiet. Men som sagt, ta dit en byggmester for sikkerhets skyld.
Du kan sikkert bære av åpningene med bjelker som du freser inn ovenfor hvelvene.
(finnes et par tråder om dette på forumet)
Lykke til!
Hvilket løft det kommer til å bli! Ser ut som dere har tenkt en del.
Hallen kommer til å bli mye luftigere. Jeg hadde ikke bekymret meg om
bærende vegger i dette stadiet. Men som sagt, ta dit en byggmester for sikkerhets skyld.
Du kan sikkert bære av åpningene med bjelker som du freser inn ovenfor hvelvene.
(finnes et par tråder om dette på forumet)
Lykke til!
Klikk her for å svare


