Planløsning med røde sirkler rundt områder av interesse og gule kryss ved tidligere døråpninger. Grønt markerer nåværende dørplasseringer. Gulvplan med sydøstlig fasadetegning og rominndeling. Gule kryss viser originale døråpninger, grønne angir nåværende plassering. Rød ring markerer endringsområde.

Vi har tanker om å åpne opp planløsningen i vår villa for å få mer nytte av ovnen som står i det ene hjørnet av huset.

Vi fikk med tegninger da vi kjøpte huset, går det ut ifra dem å se hva som er bærende eller ikke?

Tegningen er litt feil i forhold til hvordan det ser ut nå. De gule kryssene er døråpninger som i stedet sitter der jeg har tegnet grønt. Vet ikke om det er gjort av tidligere eiere eller hvis det bare ble bygget annerledes enn tegningene.

Det vi lurer på er området som er ringet inn i rødt. Vi har tanker om å åpne opp der litt. Enten å ta tilbake åpningene slik det er på tegningen, alternativt åpne opp litt mer og fjerne hele partiet ned til høyre i ringen. Ville dette vært gjennomførbart tror du?

Er det der et elementhus/Mockfjärdshus?
Hvis du fortsetter å bla i den boken du eventuelt har, forklarer de hvilke vegger som er bærende. Jeg har en komplett perm, men ikke akkurat nå, kan forsøke å sjekke opp dette for deg.

Om det har vært åpninger der før, kan du regne med at det er avvekslet.
Hvis dere ønsker å ta opp nye seksjoner, foreslår jeg at dere kalkulerer bæreevne på limtrebjelke.
Etter min mening og begrensede erfaring er hjerteveggen alltid bærende.

S
Legg gjerne ved seksjons- og takstolstegning.

S scorp1on skrev:
Bifog gjerne sektor- og takstolsutforming.
Dette er dessverre de eneste tegningene jeg har tilgang til. Må sjekke hos kommunen om de har flere.

michfris michfris skrev:
Er det der et elementhus/Mockfjärdshus?
Hvis du fortsetter å bla i den boken du eventuelt har så forklarer de hvilke vegger som er bærende. jeg har en komplett perm men ikke akkurat nå, kan prøve å sjekke det for deg.

Om det har vært åpninger der før så kan du regne med at det er avvekslet.
Vil dere ta opp nye seksjoner foreslår jeg at dere kalkulerer bæreevne på limtrebjelke.
i min mening og knappe erfaring er hjerteveggen alltid bærende.
Har dessverre ingen anelse om det er elementhus/Mockfjärdshus. Har ingen bok heller.

Det dumme er at jeg ikke vet om det er endret gjennom årene eller allerede fra begynnelsen. De som bygde huset hadde en farge- og tapetbutikk her i bygda og alle rom er fargesatt med tapeter fra dem fortsatt. Det føles virkelig som at det er originalt, derfor funderer jeg på om det ble endret allerede ved byggingen. Men det ble tross alt bygget på 50-tallet, så mange år der det kan ha blitt endret.

Ser ikke direkte ut som noe kataloghus. Finnes det ingen tegninger så forteller nok utseendet på takstolene en hel del. Er de spinkle så tror jeg kun at hjertetveggen i hvert rom spiller noen større rolle.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.