Hei,
Vi vurderer å rive to vegger i huset vårt...Lurer mest på om noen vet hvordan man finner ut om noen av dem er bærende?
Har hentet byggeplanen, men der kan man ikke se det...Når vi fjernet gipsplatene, så sitter der vanlige 45x45 stendere med 60 cm mellomrom og samme tvers over tak og gulv...Er ikke stendere som er bærende tykkere eller???
Bor i et lite ett-planshus fra 1968 på 100m2...og har forstått at man ofte ikke har bærende vegger innendørs i så små hus med ikke-innredbar loft, men lar ytterveggene være bærende...feil eller???
Takknemlig for svar så vi ikke får for høyt under taket en dag ;)
 
:-[ BÆRENDE VEGGER mener jeg selvfølgelig :-[
 
Bob_the_builder
Ja, du er rett ute. Enetasjes hus har generelt sett fribærende takstoler (som altså bare trenger støtte på ytterveggene). Det kan imidlertid være litt spesialløsninger ved for eksempel inntak som kan gjøre andre vegger bærende.
Har dere fagverkstakstoler, dvs med de innvendige støttene i form av en W? I så fall er de nesten helt sikkert fribærende.

45x45 bygger man ingen bærende vegger av, det har du rett i.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.