Hei,

Vi har en fritidsbolig der vi ønsker å flytte innervegger, åpne opp i møne i en del og lage sovehems i den andre. Hvordan ser jeg om det er bærende vegger eller ikke?

Kan man se det på takstolene?

Takk!

/Johan

• Et skråtak i et loftsrom med isolasjon og en pappeske foran.
  • Loft med synlige takstoler og trematerialer, lampeskjermer, og diverse gjenstander lagret langs veggene.
  • Takstoler av tre i et loftsrom, gulv med isolasjon.
Mener du om vegger på etasjen under er bærende, eller om du kan fjerne deler av takstolene?

For å vurdere veggene må man se en tegning på hvordan veggene sitter. Men det er en god hjelp å vite hvordan takstolene ser ut, i forhold til veggene under.

nzsc
Enklest og billigst å avgjøre om veggene er bærende eller ikke er å hente frem konstruksjonstegningene. Har du ikke slike, kan du ta kontakt med kommunen. De kan sende disse til deg kostnadsfritt på e-post. Om du på egen hånd ikke kan avgjøre om det er en bærende vegg, kan du ta kontakt med en konstruktør og sende inn tegningene til denne. Det går veldig fort for en konstruktør å si om en viss vegg er en del av den bærende konstruksjonen, og for dette tar de heller ikke noen avgift.

Viser det seg derimot at det er bærende vegger, osv. må du engasjere en konstruktør og fremføre dine ønsker. Denne lager K-handlinger som du skal levere inn til kommunen. Gjelder det f.eks. hulltaking i bærende vegg holder det med byggemelding til kommunen.

Du kan dessuten trenge å engasjere en kontrollansvarlig (KA), men siden det gjelder et fritidshus er det kommunen som gir beskjed om du trenger KA eller ikke.

Hei
H hempularen skrev:
Mener du om vegger på etasjen under er bærende, eller om du kan fjerne deler av takstolene?

For å bedømme veggene trenger man å se en tegning av hvordan veggene er plassert. Men det er en god hjelp å vite hvordan takstolene ser ut, i forhold til veggene under.
Legger ved den tegningen som finnes fra 1975. Holder det? Plantegning fra 1975 med mål og rominndeling, inkludert verksted, dusj og badstue. Skala 1:50.

nzsc nzsc skrev:
Enklest og billigst å avgjøre om veggene er bærende eller ikke er å hente fram konstruksjonstegningene. Har du ikke slike, kan du ta kontakt med kommunen. De kan e-poste disse til deg kostnadsfritt. Om du på egenhånd ikke kan avgjøre om det er en bærende vegg, kan du ta kontakt med en konstruktør og e-poste tegningene til denne. Det går veldig fort for en konstruktør å si om en bestemt vegg er en del av den bærende konstruksjonen, og for dette tar de ikke noen avgift heller.

Viser det seg derimot at det er bærende vegger osv. må du ansette en konstruktør og framføre dine ønsker. Denne lager K-dokumenter som du skal levere inn til kommunen. Gjelder det f.eks. hulltaking i bærende vegg, holder det med byggemelding til kommunen.

Du kan i tillegg måtte ansette en kontrollansvarlig (KA), men ettersom det gjelder et fritidshus er det kommunen som gir beskjed om du trenger KA eller ikke.
Hei,

Holder denne tegningen? Bygningstegning med mål og romplasseringer, inkludert verksted, badstue og dusj. Skalering og dimensjoner angitt med detaljerte målinger.

nzsc
Du skriver bl.a. at du vil flytte innervegger. Hvilke vegger gjelder det? Man må kunne se det i forhold til takstolene.

Jeg er ikke noen konstruktør og besitter dessverre ikke slike kunnskaper heller. Jeg taler ut fra min egen erfaring og hva jeg hadde gjort i dette tilfellet.

Tegningen som du bifoger er naturligvis bra, men det hadde vært enda bedre om du hadde hatt flere tegninger. Finnes mange gode sjeler her på BH som sikkert kunne hjelpe deg, men jeg vil likevel påstå at den aller sikreste måten å avgjøre om visse vegger inngår i den bærende konstruksjonen eller ikke er ved å ta kontakt med en konstruktør som kan klart og tydelig si JA eller NEI. Dette koster deg ikke noe å gjøre. Men forutsetning for at denne skal kunne avgjøre dette raskt og enkelt avhenger jo naturligvis av underlaget. Jo flere tegninger du har desto bedre. I annet fall trenger denne å undersøke dette på stedet og da kan det naturligvis tilkomme kostnader.

1. Ta frem alle tegninger. Har du ikke disse, ta kontakt med kommunen og gi dem eiendomsbetegnelse. Denne finner du enkelt her https://butiken.metria.se/fsokalla/?1 og be kommunen sende alle tegninger til deg på e-post.
2. Send inn alle tegninger til en konstruktør og spør om hvilke vegger som er bærende. Koster ikke noe, sikkert og raskt.

Det @hempularen sannsynligvis mener er at det er bra å vite at vegger som går parallelt med husets takstoler oftest ikke er bærende. Vegger som løper på tvers av takstolene kan derimot være bærende.

STEG_1.jpg
Parallelt med husets takstoler. Oftest ikke bærende.

STEG_2.jpg
På tvers av husets takstoler. Oftest bærende.

Ingen skillevegger i dette huset er bærende. Det ser man ved å kombinere følgende informasjon: 1) takstolenes konstruksjon, 2) plantegningen (fravær av hjertevegger) og 3) husets begrensede bredde (4 meter).

Derimot er ikke loftsbjelkelaget bygget for en normal gulvbelastning, c/c avstanden for takstolene er bl.a. vel stor. Hva det tåler går ikke å si uten å vite takstolenes dimensjoner. Det er mulig at det er nok for et soveloft. Det er imidlertid ikke noe problem å i så fall gjøre de forsterkningene som kan være nødvendige.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Hei,

Takk for svaret.

Har du en oppfatning om hva minimumsdimensjonene er som kreves?

For å kunne vurdere det trenger jeg å vite dimensjonene på takstolens høyben og loftets gulvbjelker samt gjerne takvinkelen.

J justusandersson skrev:
For å kunne vurdere det trenger jeg å vite dimensjonene på takstolens høyben og vindens gulvbjelker samt gjerne takvinkelen.
Jeg tar en titt når jeg er ved huset igjen og kommer tilbake :)

Takk!

Du nevner at du vil åpne opp til mønet. Noen ting å tenke på:
- Takstolene har en underarm som nå går skjult i loftsbjelkelaget (i isoleringslaget). Disse vil du ikke kunne fjerne uten å ødelegge takstolene.
- Et nytt bjelkelag for soveloft vil belaste denne underarmen på takstolen som da vil trenge en dimensjonskontroll og trolig forsterkning(er).
- Isoleringen som nå ligger i loftsbjelkelaget vil du måtte flytte opp i takhellingen under duk.

Deretter kan jeg bekrefte at ingen av innerveggene er bærende med denne konstruksjonen. Da ville takstolene sett annerledes ut.

• Liker
Johan Enander og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.