Hei! Nybakt huseier av et sokkelhus fra 1969. Vi har gjort en del renoveringer i øvre etasje hvor vi har 3 soverom, nyrenovert kjøkken og oppfrisket spisestue/stue. Vi rev en vegg mellom kjøkken/spisestue for å få åpen planløsning med veldig bra resultat.
Nå er det på tide å planlegge inngangsplanet hvor vi har et soverom og en kjellerstue på venstre side etter at man har kommet inn gjennom inngangsdøren. Disse rommene skilles med en vegg, og av tegningene å dømme består denne av trekonstruksjon. Vårt ønsker mål er å rive denne veggen for å skape et større oppholdsrom/lekerom/gjesterom, men jeg er usikker på om vi kan rive denne eller ei.
Vet at det kan være vanskelig å si, men tror det finnes kyndige folk her som gjerne kan komme med synspunkter angående dette for å hjelpe oss videre.
Legger ved tegninger.
Det andre bildet er av etasje to, altså rommene ovenfor som dere sikkert forstår, om dette hjelper noe

Takk på forhånd.

• Plantegning av entréplanet i et hus fra 1969, viser gillestue, sovrum 5, hall, og andre rom som olja, panna og fryser i detalj.
  • Ritning av andre etasje i et hus som viser oppsett av stue, matplass, kjøkken og altan. Planer inkluderer endret romlayout.
Noe mellom gilestuga og soverom er bærende. Det fremgår bl.a. av dimensjonene på gulvbjelkene på tegningen over neste plan. 2x9", dvs 50x225, klarer ikke den spennvidden. Enten er veggen du vil rive bærende eller så finnes det en stålbjelke i taket i høyde med murstocken. Det siste mest sannsynlig. Sjekk det.

Ok, takk for svaret. Jeg antar da at en stålbjelke i så fall er parallell med veggen vi vil rive? Finner jeg den da under innertaket tro? Så hvis det finnes en bjelke der, kunne man da si at det er grønt lys for å i så fall rive veggen?

Ja, bjelken er i så fall parallell med veggen du vil rive. Er takhøyden stor kan det jo være en limtrabjelke også. Finnes det en bjelke der, bør det være OK å rive. Finner du en bjelke, så rapporter gjerne dens dimensjoner.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.