Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Knapt. Når ble huset bygget?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Helst kan man se en armeringstegning for å si noe med sikkerhet. Fra hvilket år er tegningen du viser, og hvem har laget den?
J justusandersson skrev:
håper det kan gjøre deg klokere.J justusandersson skrev:
murblockan er 7 cm + puss.
Jeg trodde først det var lettbetongvegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Lettbetong var ikke så vanlig i 1939. Tegningen er en ombyggingstegning fra 1985 av Contectons arkitektkontor, så den må betraktes som pålitelig. Jeg tror dere kan ta ned veggen. Morsomt nok vet jeg hvilket hus det er, siden jeg er født og oppvokst i Trollhättan.
hvor morsomt! For en liten verden Jeg har flyttet hit fra Danmark og nå skal vi i ferien gjøre litt om hjemme.J justusandersson skrev:
Jeg ble litt forbauset da jeg så det ikke så ut som lettbetong og da ble jeg usikker. Foreningen har dog godkjent at vi tar den ned. Men vil jo likevel ikke ødelegge bygningen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er nok en form for slaggstein. Man skal ikke gå ut fra veggens tykkelse når man bedømmer om den er bærende eller ikke. Hadde det vært en trevegg, kunne man sagt det direkte, siden huset har bjelkelag av armert betong.
Jeg er veldig takknemlig for innspillene dine. Jeg hadde planlagt at veggen skulle ned i dag, men jeg tror vi får sjekke det litt mer. Jeg var helt sikker på at det skulle være lettbetong under tapeten.J justusandersson skrev:
Jeg tenkte også på plantegningen da veggen er veldig tynn ved siden av den tykke betongveggen. Den fikk vi faktisk også "go" på å lage hull i, bare vi skulle ansette profesjonelle. Vi har dog forlatt den tanken mht pris mv.
Klikk her for å svare




