Hei.

Vi renoverer akkurat nå i vår borettslagsleilighet og skal fjerne en vegg. Det er Ok fra foreningen.

vi har ikke mye erfaring med renovering av vegger mm.

Jeg lurer på om denne veggen, som jeg vil fjerne, kan være bærende?

Vegen er typ 8 cm tykk
 
  • Delvis revet vegg som viser innvendig struktur med murpuss og betong, omgitt av støv og rusk på gulvet.
  • Planløsning med en penn som peker på en vegg mellom kjøkken og stue, markert med en sirkel.
  • Vegg under renovering, delvis fjernet med synlig mur og treverk, omgitt av byggeavfall på gulvet.
Knapt. Når ble huset bygget?
 
J justusandersson skrev:
Knappast. Når ble huset bygget?
Det er leilighet fra 1939. Vi er på øverste etasje bortsett fra loftet.
 
Helst kan man se en armeringstegning for å si noe med sikkerhet. Fra hvilket år er tegningen du viser, og hvem har laget den?
 
J justusandersson skrev:
Helst ka man se en armeringsritning for å si noe med sikkerhet. Fra hvilket år er tegningen som du viser og hvem har laget den?
J justusandersson skrev:
Helst ka man se en armeringsritning for å si noe med sikkerhet. Fra hvilket år er tegningen som du viser og hvem har laget den?
håper det kan gjøre deg klokere.

murblockan er 7 cm + puss.

Jeg trodde først det var lettbetongvegg
 
  • Arbeidstegning for "KV. Hoppet" i Trollhättan med markering av murblokker og notater om ombygging. Skala 1:100, utgitt av Contekton arkitekter.
Lettbetong var ikke så vanlig i 1939. Tegningen er en ombyggingstegning fra 1985 av Contectons arkitektkontor, så den må betraktes som pålitelig. Jeg tror dere kan ta ned veggen. Morsomt nok vet jeg hvilket hus det er, siden jeg er født og oppvokst i Trollhättan.
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Lettbetong var ikke så vanlig i 1939. Tegningen er en ombyggingstegning fra 1985 av Contectons arkitektkontor, så den må betraktes som pålitelig. Jeg tror dere kan ta ned veggen. Morsomt nok vet jeg hvilket hus det er, siden jeg er født og oppvokst i Trollhättan.
hvor morsomt! For en liten verden Jeg har flyttet hit fra Danmark og nå skal vi i ferien gjøre litt om hjemme.

Jeg ble litt forbauset da jeg så det ikke så ut som lettbetong og da ble jeg usikker. Foreningen har dog godkjent at vi tar den ned. Men vil jo likevel ikke ødelegge bygningen.
 
Det er nok en form for slaggstein. Man skal ikke gå ut fra veggens tykkelse når man bedømmer om den er bærende eller ikke. Hadde det vært en trevegg, kunne man sagt det direkte, siden huset har bjelkelag av armert betong.
 
J justusandersson skrev:
Det er nok noen form for slaggstein. Man skal ikke utgå fra veggens tykkelse når man bedømmer om den er bærende eller ikke. Hadde det vært en trevegg kunne man sagt det direkte, siden huset har etasjeskiller av armert betong
Jeg er veldig takknemlig for innspillene dine. Jeg hadde planlagt at veggen skulle ned i dag, men jeg tror vi får sjekke det litt mer. Jeg var helt sikker på at det skulle være lettbetong under tapeten.

Jeg tenkte også på plantegningen da veggen er veldig tynn ved siden av den tykke betongveggen. Den fikk vi faktisk også "go" på å lage hull i, bare vi skulle ansette profesjonelle. Vi har dog forlatt den tanken mht pris mv.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.