28.490 lest ·
20 svar
28k lest
20 svar
Bærende vegg?
Takk for svarene Fasting65. Jeg var inne og så på din hjemmeside og jeg er imponert over ditt bygg!
Litt svar:
Jonas
Litt svar:
- Jeg hadde tenkt å ha en relativt lav åpning, akkurat som du konstaterer, grunnen til dette er at jeg vil ha litt enhetlighet siden vi har en lignende åpning mellom de to andre rommene.
- Rommet ovenpå er ikke et bad, men et soverom, hvilket gjør at et par mm hit eller dit ikke bør spille noen rolle. Jeg vil dog få litt problemer med å ha to stempler på hver side siden jeg har et innertak i det rommet som jeg kun skal lage en åpning til og ikke renovere akkurat nå. Jeg kommer nok på en måte å komme rundt dette.
- Jeg bor i Stockholm og er interessert i å leie et par stempler når tiden er inne! Hvor mange har du?
- k-24 regel er altså et alternativ til limtre? Når jeg brukte dimensjoneringsprogrammene som limtreleverandørene har tilgjengelig kom jeg fram til at jeg trenger en limtredrager 42X225 som er 2200 lang samt to søyler på 90X90. Finnes det alternativer til dette som ikke er bestillingsvare så er jeg takknemlig for tips (vil komme i gang så snart som mulig).
- Hvilke beslag bør jeg bruke for å:
- Forankre drageren i bjelkelaget
- Forankre drageren i søylen
- Forankre søylen i gulvbjelken
Jonas
Sier dimensjoneringsprogrammet 42x225 L40 så vil du ikke klare deg med K24-trevirke (om du ikke går for en dobbel planke, vil si. Jeg ville derimot ikke tatt sjansen, men gått for limtre. Det er ikke så vanvittig dyrt og er lagervare på flere byggevarehus.
Jeg forstår fortsatt ikke hvordan det huset er bygget?
Om man ser på tegningene så går jo bjelken langs med den veggen som skal rives jo....
og da er det jo usannsynlig at den er bærende med mindre det ligger et vanlig bjelkelag og det er en type svensk takstol som utgjør taket .... hva sier dere?
Om man ser på tegningene så går jo bjelken langs med den veggen som skal rives jo....
og da er det jo usannsynlig at den er bærende med mindre det ligger et vanlig bjelkelag og det er en type svensk takstol som utgjør taket .... hva sier dere?
Det forstår ikke jeg heller. Jeg har ventet med å rive veggen (omplanlegging av arbeid) og holder for øyeblikket på med gulvvarme, vp-rør, avløpsflytting etc.
Litt mer input:
Det finnes ingen gulvbjelke under veggen. Det er kun noen avveklinger (rett ord?) mellom to gulvbjelker (en i hvert rom) av spontet virke som veggen hviler på. Men hvis veggen ikke er bærende, hva er det da som holder opp gulvbjelkene på overetasjen?
Jonas
Litt mer input:
Det finnes ingen gulvbjelke under veggen. Det er kun noen avveklinger (rett ord?) mellom to gulvbjelker (en i hvert rom) av spontet virke som veggen hviler på. Men hvis veggen ikke er bærende, hva er det da som holder opp gulvbjelkene på overetasjen?
Jonas
Moderator
· Stockholm
· 57 817 innlegg
Du kunne jo tatt opp et hull i taket og raket ned isolasjonen for å undersøke hvordan det ser ut.
Evt. kunne man kanskje tenke seg at bjelkene som går i "feil retning" er festet på tvers i en av de "rette" bjelkene?
Evt. kunne man kanskje tenke seg at bjelkene som går i "feil retning" er festet på tvers i en av de "rette" bjelkene?
Klikk her for å svare
