Hei!
Jeg har planer om å lage en stor åpning mellom kjøkkenet og stuen, men er usikker på om veggen er bærende. Nedenfor legger jeg ved tegninger av huset.
Den røde streken markerer hvor veggen jeg vil fjerne er, og den blå pilen markerer retningen på gulvbjelkene.

Hvis det er umulig å avgjøre dette basert på tegningene, vil jeg gjerne ha tips om hvordan jeg går videre for å besvare dette spørsmålet.
Takk på forhånd!
Jonas
Jeg har planer om å lage en stor åpning mellom kjøkkenet og stuen, men er usikker på om veggen er bærende. Nedenfor legger jeg ved tegninger av huset.
Den røde streken markerer hvor veggen jeg vil fjerne er, og den blå pilen markerer retningen på gulvbjelkene.

Hvis det er umulig å avgjøre dette basert på tegningene, vil jeg gjerne ha tips om hvordan jeg går videre for å besvare dette spørsmålet.
Takk på forhånd!
Jonas
Hei!
Du kan trygt ta ned den veggen du har markert.
Som du ser er veggene i kjelleren ikke bærende på grunn av deres svakhet, så dermed kan de ovenfor dette heller ikke være det!
Samtidig er bjelkene parallelle med veggen, så det viser også at det bare er å ta til storsleggen!
MVH AndersO
Du kan trygt ta ned den veggen du har markert.
Som du ser er veggene i kjelleren ikke bærende på grunn av deres svakhet, så dermed kan de ovenfor dette heller ikke være det!
Samtidig er bjelkene parallelle med veggen, så det viser også at det bare er å ta til storsleggen!
MVH AndersO
Jeg har i dag fjernet en bærende vegg på ~85 mm (svakt?) hvor konstruksjonen bestod av 45 mm stående spontet virke og et lag 15 mm liggende spontet virke + 13 mm plate på hver side. Helt utrolig solid man bygde før og et rent h*****e å fjerne..anderso skrev:
(note: en limtrebjelke skal opp istedet)
Jeg tok det rolig og metodisk; platene først med brekkjern. Så tok jeg bort det spontede treverket én etter én, jeg ville ta vare på materialet (sparsom). Jeg la et snitt med sirkelsagen rett utenfor der treverket var spikret mot tak og gulv. Hver planke var spikret med to stykk 5 tommers spiker både mot tak og gulv1971 skrev:
Rev nylig de siste veggene i huset. Tigersagen funker ok... men synes at sirkelsagen er bedre. Tigeren er så kraftig at hele huset rister når man sager. Det er lettere å legge et snitt med sirkelen, men om den ikke går igjennom så kan man kjøre tigeren i samme snitt etterpå.
Her er noen bilder fra rivingen (2005-05-30)
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_maj.html
Her er noen bilder fra rivingen (2005-05-30)
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_maj.html
Hjelp!
Når det nå er på tide å sette i gang oppdaget jeg at gulvbjelkene i overetasjen går på tvers av de i underetasjen (basert på gulvplankene i overetasjen). Betyr dette at veggen likevel er bærende?
Takk for raskt svar siden jeg har tenkt å sette i gang veldig snart!
Jonas
Når det nå er på tide å sette i gang oppdaget jeg at gulvbjelkene i overetasjen går på tvers av de i underetasjen (basert på gulvplankene i overetasjen). Betyr dette at veggen likevel er bærende?
Takk for raskt svar siden jeg har tenkt å sette i gang veldig snart!
Jonas
Det høres ekstremt usannsynlig ut at gulvbjelkelaget skulle være rettet mot den andre retningen. Er det ikke bare slik at gulvbordene på overetasjen er lagt oppå et annet gulv?
Men, skulle det mot formodning være som du tror så er veggen bærende. Da må du veksle av den med hjelp av en bjelke (f.eks. i limtre).
Men, skulle det mot formodning være som du tror så er veggen bærende. Da må du veksle av den med hjelp av en bjelke (f.eks. i limtre).
Takk Bob og ok! Jeg håper at dere har rett!!!
Jeg skal gjøre en nærmere undersøkelse og håper at gulvsvillene ligger i samme retning på begge etasjene. Det som imidlertid er merkelig er at huset er bygd i -29 og at tregulvet, som jeg tror er originalt, ligger i forskjellige retninger i de forskjellige etasjene. Dette er jeg for øyeblikket ikke fornøyd med...
Jeg kommer tilbake når jeg har inspisert retningen på gulvsvillene i overetasjen gjennom en liten "inspektørluke" som jeg vet eksisterer...
Jeg skal gjøre en nærmere undersøkelse og håper at gulvsvillene ligger i samme retning på begge etasjene. Det som imidlertid er merkelig er at huset er bygd i -29 og at tregulvet, som jeg tror er originalt, ligger i forskjellige retninger i de forskjellige etasjene. Dette er jeg for øyeblikket ikke fornøyd med...
Jeg kommer tilbake når jeg har inspisert retningen på gulvsvillene i overetasjen gjennom en liten "inspektørluke" som jeg vet eksisterer...
Dessverre er nok tross alt gulvbjelkelaget i vårt hus rettet mot ulike retninger på de forskjellige etasjene og dermed er veggen bærende.

På bildet nedenfor ser dere også hvordan undertaket er spikret i gulvbjelkene i overetasjen...

Gøy å bo i et unikt hus...sukk!
Som dere ser på det første bildet så vil jeg ha en større åpning enn den som allerede finnes, og jeg gjetter at det bare er å bestille limtredrager, leie stempel og tigersag og sette i gang...
Et spørsmål: siden bjelkene mine krysser hverandre så blir det jo et problem å avlaste under montering av limtredrageren. Hvis bjelkene hadde vært parallelle så hadde jo en drager tatt lasten av en bjelke i etasjen over med bruk av stempel. I mitt tilfelle får jo en gulvbjelke ta hele støyten om jeg gjør på samme måte. Har dere noen tips om hvordan jeg skal gå frem?
Hvis dere har øvrige tips og råd angående dette så tar jeg gjerne imot dem!
Takk på forhånd!
Jonas

På bildet nedenfor ser dere også hvordan undertaket er spikret i gulvbjelkene i overetasjen...

Gøy å bo i et unikt hus...sukk!
Som dere ser på det første bildet så vil jeg ha en større åpning enn den som allerede finnes, og jeg gjetter at det bare er å bestille limtredrager, leie stempel og tigersag og sette i gang...
Et spørsmål: siden bjelkene mine krysser hverandre så blir det jo et problem å avlaste under montering av limtredrageren. Hvis bjelkene hadde vært parallelle så hadde jo en drager tatt lasten av en bjelke i etasjen over med bruk av stempel. I mitt tilfelle får jo en gulvbjelke ta hele støyten om jeg gjør på samme måte. Har dere noen tips om hvordan jeg skal gå frem?
Hvis dere har øvrige tips og råd angående dette så tar jeg gjerne imot dem!
Takk på forhånd!
Jonas
Hvor høy vil du ha åpningen? På tegningene ser det ut som du skal ha en relativt lav åpning likevel... ikke åpen til taket.
Du kan jo plassere en k-24 list eller limtredrager under hammarbåndet. Bor du i Sthlm så kan jeg kanskje låne ut et par stempel...
Jeg har gjort et par lignende inngrep i vårt hus og det er jo ikke direkte vanskelig eller slitsomt - mest gøy faktisk.
Til dine detaljspørsmål:
Stempelet plasserer du fortrinnsvis på en gulvbjelke. Vet du ikke hvor disse er, legger du en lang, tykk list på gulvet som sprer lasten. Det er jo uansett ikke voldsomt store krefter du skal håndtere.
Du bør ha fire stempel, to på hver side av veggen. Så trenger du litt kraftig virke. Deretter er det metodisk og nøyaktig arbeid som gjelder...
Et spørsmål: hva er over denne kommende avvekslingen? Ingen bad forstår jeg(?) Risikoen er jo alltid at gulvet synker noen millimeter når du utfører inngrepet... eller at det heves litt, bittelitt - avhengig av hvor nøyaktig du er.
Du kan jo plassere en k-24 list eller limtredrager under hammarbåndet. Bor du i Sthlm så kan jeg kanskje låne ut et par stempel...
Jeg har gjort et par lignende inngrep i vårt hus og det er jo ikke direkte vanskelig eller slitsomt - mest gøy faktisk.
Til dine detaljspørsmål:
Stempelet plasserer du fortrinnsvis på en gulvbjelke. Vet du ikke hvor disse er, legger du en lang, tykk list på gulvet som sprer lasten. Det er jo uansett ikke voldsomt store krefter du skal håndtere.
Du bør ha fire stempel, to på hver side av veggen. Så trenger du litt kraftig virke. Deretter er det metodisk og nøyaktig arbeid som gjelder...
Et spørsmål: hva er over denne kommende avvekslingen? Ingen bad forstår jeg(?) Risikoen er jo alltid at gulvet synker noen millimeter når du utfører inngrepet... eller at det heves litt, bittelitt - avhengig av hvor nøyaktig du er.