Hei,

Vi tenkte å rive ned veggen mellom stuen og kjøkkenet, og mitt spørsmål er om dere tror at den veggen er bærende? Hva jeg kan forstå, er den ikke bærende.
Hva sier dere?

Mvh / E

• Plantegning viser romoversikt for en bolig inkludert stue og kjøkken. Diskusjon om hvorvidt en vegg mellom disse rommene er bærende.
Gammelt jungelordtak: Vegger som går på tvers mot huset, altså parallelt med takstolene, er vanligvis ikke bærende. Vegger som går langs med huset, altså på tvers mot takstolene, er vanligvis det.
Nå er det litt vanskelig å bli klok på hvilken vegg du mener; det finnes jo knapt noen der?

• Liker
Filip94 og 1 annen
  • Laddar…
Den lille veggen mellom kjøkken stue der jeg i dag har kjøleskap/frys...

E Edor skrev:
Den lille veggen mellom kjøkken stue der jeg i dag har kjøl/frys...
Det ligger helt klart i farens retning. Den bør du nok be en bygningsingeniør se på.

Hvorfor ikke kontakte Myresjö, huset er ikke så gammelt, de burde vel vite?

Innvendningene som @ricebridge fremfører er rimelige. Dog mistenker jeg at huset har fagverkstakstoler som er fribærende mellom ytterveggene. I så fall er den aktuelle veggen ikke bærende. Enklest er det at du legger ut en seksjons tegning også, så ser vi det direkte.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Takk for innspill.
Snakket med en bygningsingeniør i dag, og akkurat som du nevner justusandersson så var han ganske sikker på at den veggen ikke var bærende. Han mente at ingen av innerveggene (som går langs med huset) var i linje med hverandre. Han påpekte at dersom veggene var bærende, burde hver fackverkstakstol være tilpasset etter innerveggene, noe de ikke er.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Aha, ja man har ikke regnet med at den lille veggen skulle bære noe uansett, men har bygget takstolene som om det ikke skulle være noen vegg der i det hele tatt. Det er klart.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.