Hei,

Har nå endelig fått tilgang til vårt nye hus.

Vi ønsker å rive en vegg mellom kjøkken og stue.

Huset er fra 63 og er bygd i betong/lettbetong.

Betongarbeid i henhold til arbeidsbeskrivelsen fra -63
Dekker og bjelker over første etasje utføres i henhold til konstruksjonstegning med form av forskalingsluker. Dekker over kjeller utføres som Erge-dekker

Er denne veggen av 100mm ytong med skyvedør i midten muligens bærende se bilde. Legger ved tegning.

Takk for svar.

Mvh Vikström

Sist redigert:
Med stor sannsynlighet er den ikke bærende. For absolutt sikkerhet bør man se på en sektionstegning der man kan se takstolenes utforming og plassering.

Takk for svaret Justus Andersson. Blir å dra til byarkivet og se om der finnes sektionsritning. Kommer tilbake.
Ha en fin kveld.
Mvh Vikström

Her kommer flere bilder, håper at dette kan hjelpe!

Mvh Wickström

W wickew skrev:
Rettvendt :)
Er den innskannede armeringstegningen planen over kjøkkenet? Isåfall er veggen bærende.

For en flaks at jeg la inn en brasklapp. Jeg kan bare si meg enig i det bossespecial skrev ovenfor, at den aktuelle veggen faktisk er bærende. Det fremgår tydelig av armeringstegningen. Så dessverre går det ikke an å rive veggen.

J justusandersson skrev:
Hvilken flaks at jeg la inn en brasklapp. Jeg kan bare istemme i hva bossespecial skrev ovenfor, at den aktuelle veggen faktisk er bærende. Det fremgår tydelig av armeringstegningen. Så dessverre går det ikke å rive veggen.
Er så takknemlig for at det finnes vennlige men fremfor alt SAKKYNDIGE her på forumet. Nå vet vi at vår vegg ikke kan tas ned.

Spesielt takk til JustusAndersson og Bossespecial.

Da kommer neste spørsmål. Går det å bytte ut med ev, limtrebjelke eller jernbjelke? I så fall, hva kan være en passende dimensjon?

Det avhenger dels av hvor lang strekning av veggen du ønsker å fjerne, dels av mulighetene til å føre ned lastene til grunnen. Siden bunnbjelkelaget er et ergebjelkelag (betongkasetter på betongbjelker over en krypkjeller) så kan det finnes visse begrensninger.

Det er kjeller under Erge-bjellkelaget høyde i kjelleren 2500mm hulbetong. Ytongvegger i alle ytter- og innervegger på første etasje samt andre etasje. Vi ønsker å fjerne hele veggen ca: 4100mm. Kan man veksle av mellom yttervegg og hjertevegg som sitter typ midt i huset?

En avlastningsbjelke skal helst plasseres på søyler og spørsmålet er om bjælkelaget tåler de punktlaster som da oppstår på disse punktene. Bjelkedimensjonen kan være HEA 180 i stål og 90x450 alternativt 165x360 i limtre om jeg har regnet riktig. Lasten på hver søyle blir ca 37 kN. Uansett synes jeg dere i så fall må engasjere en lokal konstruktør.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.