Hei,
Har nå endelig fått tilgang til vårt nye hus.
Vi ønsker å rive en vegg mellom kjøkken og stue.
Huset er fra 63 og er bygd i betong/lettbetong.
Betongarbeid i henhold til arbeidsbeskrivelsen fra -63
Dekker og bjelker over første etasje utføres i henhold til konstruksjonstegning med form av forskalingsluker. Dekker over kjeller utføres som Erge-dekker
Er denne veggen av 100mm ytong med skyvedør i midten muligens bærende se bilde. Legger ved tegning.
Takk for svar.
Mvh Vikström
Har nå endelig fått tilgang til vårt nye hus.
Vi ønsker å rive en vegg mellom kjøkken og stue.
Huset er fra 63 og er bygd i betong/lettbetong.
Betongarbeid i henhold til arbeidsbeskrivelsen fra -63
Dekker og bjelker over første etasje utføres i henhold til konstruksjonstegning med form av forskalingsluker. Dekker over kjeller utføres som Erge-dekker
Er denne veggen av 100mm ytong med skyvedør i midten muligens bærende se bilde. Legger ved tegning.
Takk for svar.
Mvh Vikström
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med stor sannsynlighet er den ikke bærende. For absolutt sikkerhet bør man se på en sektionstegning der man kan se takstolenes utforming og plassering.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
For en flaks at jeg la inn en brasklapp. Jeg kan bare si meg enig i det bossespecial skrev ovenfor, at den aktuelle veggen faktisk er bærende. Det fremgår tydelig av armeringstegningen. Så dessverre går det ikke an å rive veggen.
Er så takknemlig for at det finnes vennlige men fremfor alt SAKKYNDIGE her på forumet. Nå vet vi at vår vegg ikke kan tas ned.J justusandersson skrev:
Spesielt takk til JustusAndersson og Bossespecial.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det avhenger dels av hvor lang strekning av veggen du ønsker å fjerne, dels av mulighetene til å føre ned lastene til grunnen. Siden bunnbjelkelaget er et ergebjelkelag (betongkasetter på betongbjelker over en krypkjeller) så kan det finnes visse begrensninger.
Det er kjeller under Erge-bjellkelaget høyde i kjelleren 2500mm hulbetong. Ytongvegger i alle ytter- og innervegger på første etasje samt andre etasje. Vi ønsker å fjerne hele veggen ca: 4100mm. Kan man veksle av mellom yttervegg og hjertevegg som sitter typ midt i huset?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En avlastningsbjelke skal helst plasseres på søyler og spørsmålet er om bjælkelaget tåler de punktlaster som da oppstår på disse punktene. Bjelkedimensjonen kan være HEA 180 i stål og 90x450 alternativt 165x360 i limtre om jeg har regnet riktig. Lasten på hver søyle blir ca 37 kN. Uansett synes jeg dere i så fall må engasjere en lokal konstruktør.
Klikk her for å svare