Vi ønsker å fjerne en vegg som har blitt overflødig etter at huset ble utvidet (rødmarkert på plantegningen). Spørsmålet er om man ved hjelp av vedlagte tegninger kan se om den bør være bærende? Det vi ønsker å fjerne er hele veggen fra murstocken frem til det som er en yttervegg til venstre på tegningen. At den er med på snittegningen viser vel at den er bærende?
I virkeligheten er veggen nå bygget med en åpning på 1 meter til venstre for murstocken, dvs. litt mindre åpning enn på tegningen. Men det finnes flere forskjellige tegninger før huset ble bygget og etter dette varierer planløsningen for eksempel med flere åpninger i denne veggen ved en viss anledning (huset ble bygget i 56, så folk har endret frem og tilbake gjennom årene).
I virkeligheten er veggen nå bygget med en åpning på 1 meter til venstre for murstocken, dvs. litt mindre åpning enn på tegningen. Men det finnes flere forskjellige tegninger før huset ble bygget og etter dette varierer planløsningen for eksempel med flere åpninger i denne veggen ved en viss anledning (huset ble bygget i 56, så folk har endret frem og tilbake gjennom årene).
Thomas Lundquist
Utestengt
· Stockholm
· 745 innlegg
Thomas Lundquist
Utestengt
- Stockholm
- 745 innlegg
Sikkert bæring. Hvordan ser åpningen ut i dag? Er det limtre dvs en bjelke 30-40 cm?
det er ingen større problemer med å få det helt åpent med en HEA bjelke f.eks. Men en stolpe må du ha ved skorsteinsmuren for bjelken.
det er ingen større problemer med å få det helt åpent med en HEA bjelke f.eks. Men en stolpe må du ha ved skorsteinsmuren for bjelken.
Det er en åpning modell dobbeldør, men døren er fjernet. Men det er plass over døråpningen for en eller annen form for bjelke/regler. Banket litt på veggen oppe ved taket, og jeg synes ikke det virker som at den i så fall går mer enn 10 cm ned i veggen. Jeg tolker det som at det finnes et antall stolper i veggen som holder det hele oppe.
Takk for svarene, selv om jeg hadde håpet at det kunne være en enkel "helgeoperasjon" å få fjernet veggen.
Takk for svarene, selv om jeg hadde håpet at det kunne være en enkel "helgeoperasjon" å få fjernet veggen.
Klikk her for å svare