8.064 lest ·
20 svar
8k lest
20 svar
Bærende vegg?
Ja en bærebjelke løser nok problemet.
Den blir kanskje litt krallig, den kan kanskje bli 315mm høy som limtre, med tanke på spennvidden og det øvre etasjens bredde.
Huset ser ut til å ha 250 i takhøyde så det kan jo være akseptabelt. Ellers får det vel bli stålbjelke i stedet.
Deretter må man vel sørge for at kreftene fra søylene kommer riktig og tas hånd om korrekt nede i kjelleren og grunnlaget. Det kan jo dreie seg om en 4-7 tonn per søyle, noe i den heraden ...
Den blir kanskje litt krallig, den kan kanskje bli 315mm høy som limtre, med tanke på spennvidden og det øvre etasjens bredde.
Huset ser ut til å ha 250 i takhøyde så det kan jo være akseptabelt. Ellers får det vel bli stålbjelke i stedet.
Deretter må man vel sørge for at kreftene fra søylene kommer riktig og tas hånd om korrekt nede i kjelleren og grunnlaget. Det kan jo dreie seg om en 4-7 tonn per søyle, noe i den heraden ...
Blir det aktuelt med en balk kanskje denne lenken kan være til hjelp:
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
Jeg er helt enig i, etter å ha sett de nye tegningene, at veggen som det refereres til er bærende. Det bekreftes også av hvordan plankene i taket lå.
Men, det hele kan, som sagt tidligere, løses med en bjelke. Hvor kraftig den skal være bør du imidlertid få hjelp av en byggingeniør til å beregne.
Men, det hele kan, som sagt tidligere, løses med en bjelke. Hvor kraftig den skal være bør du imidlertid få hjelp av en byggingeniør til å beregne.
Hvis man ikke føler seg trygg med å bruke programmet jeg linket til, så pleier guttene/jentene på samme lenke å regne ut en bjelke uten kostnad med tegningsunderlag.
For meg har det ikke vært noen hake, har ikke engang kjøpt det hver gang.
Kan ikke huske om jeg var i kontakt med dem direkte eller gjennom en byggselger.
Kan ikke huske om jeg var i kontakt med dem direkte eller gjennom en byggselger.
Klikk her for å svare