Hei!
Vi har nettopp flyttet til hus og har planlagt å rive veggen mellom kjøkken og soverom.
Veggen er kun ca 5 cm bred ekskl. isolasjon og masonittplater.
Den er ikke bygget med lekter og isolasjon mellom 2 plater, men kun bygget med planker.
Liggende på den ene siden og stående på den andre.
Føles ikke som at denne kan være bærende, men man blir jo litt usikker siden man er nybegynner på dette. :)
Sender med en tegning der de røde pilene viser hvilken vegg som skal rives og de blå viser retning på mønet.
Takk på forhånd!

MVH
Andreas og Marie

Ritning_pa_huset_Slanger_bara_upp_dem_for_eget_bruk.jpg

Mikael_L
Velkommen til forumet. :)

Siden dere med trappen å dømme ser ut til å ha en overetasje, ville jeg mistenke at den er bærende.
Bjelkelaget tåler ikke den spennet uten at det blir forstyrrende svikt og nedbøyning uten å ha en bærende vegg eller f.eks. limtrebjelke under.

Hvis bjelkelaget er veldig spesielt laget, kan det muligens være frittbærende, f.eks laget av høye limtrebjelker, kertobjelker eller betongbjelkelag osv. Men man pleier ikke å velge et slikt dyrt alternativ hvis det uansett finnes en vegg under, slik som i deres hus.

Det går ikke riktig å svare på det spørsmålet om man ikke vet i hvilken retning bjelkelaget i overetasjen er lagt. Ligger bjelkelaget fra venstre til høyre i bildet er veggen antagelig ikke bærende, men ligger det ovenfra og ned i bildet er den bærende.

Jeg ville imidlertid gjette ut fra konstruksjonen av huset at bjelkelaget i overetasjen ligger fra venstre til høyre, men dette er noe du må undersøke.

Mikael_L
Raceman skrev:
Jeg ville imidlertid gjette ut fra konstruksjonen av huset at bjelkelaget i overetasjen ligger fra venstre til høyre, men dette er noe du må undersøke.
I så fall har ikke huset vanlige takstoler. :)

Rev bort pappen i taket nå og kan se at det ligger planker i samme retning som veggen som skal rives, disse virker å være spikret fast i bjelker som går i motsatt retning, noe som bør bety at veggen er bærende. Synd, men da håndverkerne uansett skal ta hånd om badet så får de ta veggen samtidig.
Tusen takk for alle svar.

Om du virkelig kun har PLANKER i veggen, så kan den ikke på noen måte være bærende.
Er det derimot plank, blir det en annen sak.

Om jeg skulle gjette på bæringen kun fra å ha sett tegningen, så virker det sannsynlig at evt. bærende vegger er de som avgrenser trapperom, entré og bad fra stue, kjøkken og soverom.

Hva er forskjellen mellom plank og bord?
De stående bordene/plankene er ca 1,5" tykke og de liggende ca 1" tykk og de er ca 15 cm brede.
Beklager min uvitenhet. ;)

Jeg vet ikke hva den korrekte definisjonen er, men man pleier å si at en bord er tynnere enn en planke og en planke er grovere enn en bord... Det hjelper jo kanskje ikke deg mye, så jeg håper du får et bedre svar snart ;)

Andreas,
hva slags hus er det, er det et 2-etasjes eller 1,5-plans hus?
Hvis det er et 2-etasjes hus er det viktig at vi får se hvordan overetasjen er konstruert.

Sist redigert:
Jeg legger opp resterende bilder jeg har på tegningene.
Her har vi overetasjen. (Har vært tomannsbolig, derfor kjøkkenet i overetasjen.)
Ritning_pa_huset_Slanger_bara_upp_dem_for_eget_bruk.jpg

Her har vi kjelleren
fs_491277638_24512_1307710944.jpg

Og en utsikt fra siden.
fs_491277641_96368_1307710945.jpg

Jeg kunne også legge opp bilder av hvordan veggen og taket ser ut senere i kveld om det kan hjelpe.

Plank skal være 2" eller tykkere.

Jeg skulle tippe at den i alle fall gir noen form for støtte. Men siden den ikke står rett oppå veggen i kjelleren (ikke hele iallfall) så er det jo ikke noe veldig trykk på den skulle jeg tro.

Vil du virkelig ha den bort kan du jo alltid slenge opp en bjelke istedenfor, relativ enkel operasjon.
Lett er det jo om du ser hvilken retning bjelkene ligger. Ligger de med veggen er det greit.

Mikael_L
brunolundh skrev:
Jeg vil tippe at den i alle fall gir en form for støtte. Men siden den ikke står rett oppå veggen i kjelleren (ikke hele i alle fall) så er det jo ikke noe kjempetrykk på den vil jeg tro.
Jeg er ikke enig med deg.
På tegningen er det til og med tegnet inn en grunnsåle midt i huset under veggen i kjelleren, så konstruktøren ser ut til å ha tatt høyde for kraftige laster.

Jeg holder fast ved at den tenkte veggen bør være bærende.
Ellers har dere ikke vanlige takstoler, men en slags limtrebjelke eller stålbjelke i mønet.
Og i så fall har den som har tegnet huset tatt i ganske kraftig med fundamenteringen uten noen synlig grunn.

Mikael_L
Seksjonstegningen er for øvrig en seksjon av den andre siden av huset, dvs. over den delen hvor v-rommene på begge etasjene er. Det ser man jo tydelig hvis man ser på kjellerplanet.

Jeg er ikke enig med deg.
På tegningen er det til og med tegnet inn en grunnsåle midt i huset under veggen i kjelleren, så konstruktøren ser ut til å ha tatt høyde for kraftige laster.
Du har sikkert rett. :)
Men det burde fortsatt ikke være noen problemer med å slenge opp en bjelke i stedet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.