Oi, det så ut som mitt hus, men likevel ikke.
Her er det.
Jeg vet at vi ikke kan fjerne mer av veggen mellom spisestuen og stuen. I soverommet er det en bjelke i taket til den lille gangen bak toalettet. Hvor holdbart det er vet jeg ikke, siden det var sånn da vi flyttet hit. På den annen side har vi flere vegger på den siden siden trappene våre er der.

Her er det.
Jeg vet at vi ikke kan fjerne mer av veggen mellom spisestuen og stuen. I soverommet er det en bjelke i taket til den lille gangen bak toalettet. Hvor holdbart det er vet jeg ikke, siden det var sånn da vi flyttet hit. På den annen side har vi flere vegger på den siden siden trappene våre er der.

Crickster: Hva slags bjelkelag er det? Tre eller betong?
AnneF: Hvis ytterveggen til venstre for veggen du vil fjerne er en gavlvegg, er veggen med stor sannsynlighet en bærende vegg for bjelkelaget i overetasjen. Dette betyr at gulvbjelkene er skjøtt overlappende over denne veggen. River du da veggen under, vil gulvet gi etter. En limtrebjelke som erstatning for veggen i et slikt tilfelle fungerer alldeles utmerket. I åpningen som finnes der nå, har du noe igjen av veggen ovenfor?
AnneF: Hvis ytterveggen til venstre for veggen du vil fjerne er en gavlvegg, er veggen med stor sannsynlighet en bærende vegg for bjelkelaget i overetasjen. Dette betyr at gulvbjelkene er skjøtt overlappende over denne veggen. River du da veggen under, vil gulvet gi etter. En limtrebjelke som erstatning for veggen i et slikt tilfelle fungerer alldeles utmerket. I åpningen som finnes der nå, har du noe igjen av veggen ovenfor?
jeg la bare inn bildet for å vise vårt hus. det er rett at høyre og venstre er gavlene. de store åpningene er buer. Jeg fikk vite at vi ikke kunne rive veggen når min pappa misforsto meg. vi skal rive veggen mellom spisestue og kjøkken, ikke den delen som sitter fra skorsteinen, men buen og den siste 62cm biten. det føles som det er den eneste veggen i hele vårt hus som i det hele tatt går an å røre.
Crickster: Om både vegger og bjelkelag er i betong er trolig alle veggene bærende. Den markerte veggen kan imidlertid erstattes med en stålbjelke av passende dimensjon. Siden du ser ut til å ha en murpipe i den ene enden av veggen har du kanskje en kjeller under? Finnes det en kjellervegg under den aktuelle veggen? Hvis det ikke finnes noen matchende vegg under, er veggen en etasjehøy veggbjelke og da blir det mer komplisert...
Jeg anbefaler at du kontakter en bygningskonstruktør!
Jeg anbefaler at du kontakter en bygningskonstruktør!
Klikk her for å svare