Hei!
Jeg holder som sagt på å renovere mitt nye (fra 1909) hus. På overetasjen har de som bodde der før tatt bort en lang vegg for å få større plass, jeg har sett at innertaket heller litt, og det ser ut som takpanelet buer innover. En venn av meg sa at han trodde det var en bærende vegg. Kan man utbedre dette i etterkant? Støtte det opp med en bjelke eller lignende og "løfte" opp hellingen igjen? Jeg har en følelse av at det vil helle mer og mer for hvert år, eller hva skjer?

Mvh Nip

Om det var en bærende vegg kan det være livsfarlig å ikke utbedre det. Gamle hus er dog sjelden rette.

Det finnes noen løsninger for å stive av mangelen på vegg. Hvilken som passer deg er vanskelig å si uten å ha sett huset.
1. Limtredrager
2. Ståldrager
3. Ny vegg

Men finn for all del ut om veggen var bærende!

Ok takk for dette! Skal be en erfaren snekker komme og ta en titt.
Jeg tror at veggen har vært borte ca 10 år....OM den var bærende, burde den ikke ha rast inn allerede?? og jeg lurer på hvorfor ingen takstmann har påpekt dette..Nå ble jeg litt mer urolig...GULP!..

Takk for svaret dog!

Mvh Nip

Ja som nevnt, risikoen kan være at det raser inn, hvis det blir unormal snølast på yttertaket. Men går det ikke å åpne opp innertaket, så du kommer til takstolene/takstolen, og forsterke disse/bygge på. Det finnes flere veier å gå, så det er ingen større problem å utbedre. Det er ikke umulig at man har gjort noen type avveksling når veggen ble fjernet, men tydeligvis underdimensjonert.

Som sagt 10 år er ingen garanti for noe. Se på alle snelador som står ute i vær og vind de "står" jo opp, men mer er det ikke. Neste år ligger de på bakken. En fyr som ser på det hele koster jo så lite i sammenligning ;)

Takstmenn ser langt fra alt. Deres øyne er skarpere enn våre når man ser på hus kjapt, men neppe bedre enn at når man har bodd der en stund så har man jo sett det hele på en annen måte og kunnet sammenligne og se litt.

Håper nå at det ikke er noen fare for dere sånn at det løser seg! Lykke til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.