Har ikke fått tilgang til den nykjøpte villaen, men laget en tråd om dette for noen dager siden.
Nå slo det meg at siden dørkarmene er en del av konstruksjonen ifølge forrige eier, så hvordan påvirker dette veggenes bærende evne?
Siden dørkarmene sitter sammen, er det en modul. Karm og lister i ett. Det er altså ingen karmeskruer eller lignende.
De eksisterende karmene er noen centimeter kortere enn de nye jeg tenkte å kjøpe. Så jeg må ta opp ca 3-4 cm ovenfor for å få inn den nye karmen. Da jeg ikke har en anelse om hva som sitter rundt dørene, eller ovenfor, tenkte jeg at noen av dere kanskje vet?
Sannsynligvis er det, som et medlem skrev, freste spor i karmen der tretex plater sitter. Men hvordan påvirker dette veggenes bærende evne? Legger ved noen bilder. Det er spesielt de to bortre dørene jeg er litt bekymret for,
Jeg har aldri hørt at karmene i seg selv skulle være bærende !?
Det pleier, om det er en bærende vegg, å sitte en regel ovenfor som tar lasten og fordeler ned den i regler i veggen ved siden i så fall...
Sier som Klas. Hjertetveggen, den loddrette som går i prinsippet gjennom hele huset kan trolig være bærende, samt stendere over og ved siden av døråpninger i denne (Kjøkken/spisestue, midt i stuen, soverom 2), men ikke selve dørkarmer.
Karmene er ikke bærende, men det blir skader rundt omkring før de er revet ut. Deretter skal nye bjelker tilpasses rundt omkring, og de nye karmene settes inn.
Hvis de gamle dørene og karmene er av noenlunde god kvalitet, kan man reparere mange skader på dem med samme arbeidsmengde som et bytte. Hvis de gamle dørene er kledd med kryssfinér (plywood), er de faktisk av bedre kvalitet enn dagens dører.
Jeg tror ikke du har noen bærende innervegger i øvre etasje. "Hjärtväggen" ser for tynn ut for det på tegningen, og dessuten har jo noen revet ned veggen til kjøkkenet. Jeg antar det er frittbærende fagverkstakstoler. Men det kan du enkelt undersøke når du flytter inn.
Takk for svar! Jeg får ta litt bilder på vinden og legge opp så får dere se hvordan det ser ut.
Veggen mellom stuene er ikke bærende, den er ikke engang med på originaltegningen. Så den har kommet til i ettertid.
Hvorfor jeg vil bytte karmene er fordi dørene har dårlig passform i karmen, de er veldig slitt og har mange merker i, to av dørene har hull store som en coca cola bunn (boks) så det føles som det er mye jobb for å få dørene fine, det burde gå raskere å ta bort dørene, åpne opp litt ovenfor, felle inn lekter rundt om og kaste inn en karm.
Ser ut som et hultfredshus. Om så er tilfellet er ikke hjerteveggene bærende da det er fagverkstakstoler. Ingen problem å bytte karmer i de veggene. Fell inn litt nytt virke når karmen er borte og så monter karm og fôr.
Ser ut som et hultfredshus.
Om så er tilfelle er ikke hjertveggen bærende da det er fagverkstakstoler.
Ingen problemer å bytte karmer i de veggene. Fell inn litt nytt virke når karmen er borte og så monter karm og fôr.
Takk for svar! Jeg sjekket originaltegningen og du har rett, det er hultsfredhus. Veldig imponerende. Stor takk!
Så når et hus har fagverkstakstoler er ingen vegger bærende? Uten det er fritt fram å ta ned det man vil?