Kan en vegg av lettbetong være bærende?

Eller er det bare å rive?

Ja visst kan lettbetong være bærende!

Vet du at det er lettbetong? Vet du hva lettbetong er?

Om det er lettbetong vegg med betongdekke så er den ikke bærende.

Matti_75 skrev:
Om det er lettbetong vegg med betongdekke så er den ikke bærende.
Høres ut som en kraftig generalisering som i dette tilfellet kan være forbundet med livsfare. Har lettbetong(hullbetong) i alle innvendige vegger i underetasjen i et 150m2 hus med betongdekke. At noen av disse ikke skulle være bærende er en fysisk umulighet.

Sist redigert:
Hulldekke er vel ikke det samme som lettbetong?!

Har 149 naboer med lettbetongvegger og betonggulv så som tidligere sagt er det farlig å generalisere. Var mye vanlig i visse konstruksjoner fra 60-tallet (f.eks småhusbyråens) av lettbetong at man valgte et (noen ganger prefab) betonggulv.

Matti_75 skrev:
Om det er lettbetong vegg med betonggulv så er den ikke bærende.

injonil skrev:
Hulbetong er vel ikke det samme som lettbetong?!
Du har rett, det er jeg som blander de to. Men betonghålsten som det heter er likevel ganske lett og om jeg kan blande den med lettbetong så kan nok andre gjøre det samme og da kan det bli vrient om man begynner å rive...

Okei.. Rommet er ca 4x2 m, i midten altså 2 m fra en annen vegg står veggen jeg tror er av lettbetong.

Når jeg går og banker på veggene på "sidene" samt den rett frem (burde nok lage en tegning) så høres de ut som "ekte" betong. Veggen i midten høres ut som lettbetong samt ser slik ut når man borer i den. Hvordan går man frem for å finne ut om man kan rive den? Ansette byggfirma?

sled skrev:
Hvordan går man frem for å finne ut om man kan rive den?
1 Hvor tykk er veggen?
2 Hvilken type bjelkelag ligger over veggen?

Gjør gjerne en enkel skisse/tegning blir det lettere. Stor betydning hvor veggen er plassert.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.