Hei alle,
Ny her og tenkte at dere eksperter kanskje kan hjelpe meg
Jo slik er det, vi har nettopp kjøpt hus (som vi ikke har flyttet inn i ennå) og har noen tanker om å åpne opp fra kjøkken til stue. Vi har ikke fått tegninger på huset, men forhåpentligvis kan selgeren finne frem dette. Jeg kommer tilbake med oppdatering når/om vi får frem byggetegninger.
Uansett så er huset fra begynnelsen av 70-tallet og Skanska som har bygget det.
Har planløsning fra da vi kjøpte huset om det hjelper, men forstår om det er vanskelig å si noe uten ekte tegninger.
Bif to bilder, første er hvordan huset ser ut i dag og andre er hvordan vi tenker å gjøre det hvis det går.
Spørsmålet er om dere tror at veggen vi tenker å åpne opp mellom kjøkken og stue er bærende eller ikke?
Er den det så får vi løse det med bærende bjelke, åpningen tenker vi skal være ca 4-5 m.
Går det ikke er det ikke hele verden, men det hadde vært gøy
Den røde teksten er der vi tenker å rive og den grønne teksten er der vi vil bygge opp igjen veggen.
Takk på forhånd!
Ny her og tenkte at dere eksperter kanskje kan hjelpe meg
Jo slik er det, vi har nettopp kjøpt hus (som vi ikke har flyttet inn i ennå) og har noen tanker om å åpne opp fra kjøkken til stue. Vi har ikke fått tegninger på huset, men forhåpentligvis kan selgeren finne frem dette. Jeg kommer tilbake med oppdatering når/om vi får frem byggetegninger.
Uansett så er huset fra begynnelsen av 70-tallet og Skanska som har bygget det.
Har planløsning fra da vi kjøpte huset om det hjelper, men forstår om det er vanskelig å si noe uten ekte tegninger.
Bif to bilder, første er hvordan huset ser ut i dag og andre er hvordan vi tenker å gjøre det hvis det går.
Spørsmålet er om dere tror at veggen vi tenker å åpne opp mellom kjøkken og stue er bærende eller ikke?
Er den det så får vi løse det med bærende bjelke, åpningen tenker vi skal være ca 4-5 m.
Går det ikke er det ikke hele verden, men det hadde vært gøy
Den røde teksten er der vi tenker å rive og den grønne teksten er der vi vil bygge opp igjen veggen.
Takk på forhånd!
Vanskelig å si uten tegninger, men i den retningen bør den ikke være bærende.
Så skal man vite at vegger også har andre egenskaper, noe som gjerne glemmes, avstivende f.eks. Nå tror jeg heller ikke det i dette tilfellet. Men det kan finnes installasjoner osv. også så klart som man må finne en annen vei til.
Eller bare bærende for overliggende bjelkelag.
Men opp med tegninger, gjerne K.... så vet man.
Så skal man vite at vegger også har andre egenskaper, noe som gjerne glemmes, avstivende f.eks. Nå tror jeg heller ikke det i dette tilfellet. Men det kan finnes installasjoner osv. også så klart som man må finne en annen vei til.
Eller bare bærende for overliggende bjelkelag.
Men opp med tegninger, gjerne K.... så vet man.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det finnes sikkert bjelker i taket eller i bjelkelaget som går ovenfra og ned på tegningen. Den rødmarkerte veggen kan være opplag for en eller begge disse. Man må kontrollere hvordan disse bjelkene går før man går videre. Med litt flaks synes bjelkene i taket. Disse tegningene er typiske meglertegninger og derfor ikke pålitelige når det gjelder denne typen vurderinger.
Klikk her for å svare