Hei,

Skal ta ned en bærende vegg i blåbetong og trenger hjelp med bjelke/konstruksjonstreberegning.

Spennvidden er ca 7,3m mellom ytterveggene.
Midt i forlenges veggen fra kjøkkenet og fungerer da som støtte.

Huset er en enetasjes villa med kjeller, under den bærende veggen finnes tilsvarende vegg i kjelleren.

Huset ligger i Stockholm.

Hvilken bjelke/konstruksjonstre kan jeg bruke?

Takk på forhånd
/Lars

Det er vanskelig å vite nøyaktig hva som hviler på den veggen i dag da husformen med vinkelen kompliserer det. Om kjøkkenveggen som kan være støtte havner eksakt på midten, så dreier det seg om en bjelke i størrelsen 90x270 mm. Uten mer nøyaktige opplysninger ville jeg dog ikke stole på den opplysningen. Tar du bort en del av hjerteveggen i vinkel-delen kan det finnes en takstol ovenfor som mister sitt midtopplag. Det må du kontrollere.

Takk for svar.
Vanskelig å få tak i flere opplysninger da det ikke finnes flere tegninger tilgjengelig.
Mener du limtrebjelke i dimensjon 90x270?
Hva tilsvarer det i så fall i stålbjelke?

For å bære opp kaldloftet med takstoler på to åpninger med søyler som står på veggen i kjelleren med spennvidden 360 cm, hva krever det for bjelke om vi ser bort fra vinkel-delen av huset og regner veggen jeg tar ned som en yttervegg?

En limtrebjelke i dimensjonen 90x270 tilsvarer en stålbjelke med et treghetsmoment på minst 914x10^4 mm4, for eksempel en HEA 140.

Hvis du regner veggen som en yttervegg så får jeg en linjelast på omkring 7,5 kN/m. (Veldig omtrentlig siden jeg ikke har de eksakte målene, men jeg har visse marginer i stedet) En limtrebjelke med en spennvidde på 3,6 m trenger da å ha dimensjonen 90x270 for å holde nedbøyningen under 1/300 av spennvidden.

Hvis du kan gå opp på kaldloftet til vinkelforlengelsen og ta et bilde, kanskje man kan få en idé om hvordan det ser ut?

Loft med trebjelker og et tykt lag isolasjon på gulvet, vanskelig å se detaljer på grunn av isoleringen.
Loft over kjøkkenet
Loft med treverk og isolasjon; halv meter isolasjon dekket over gulv og treplanker, med takbjelker synlige over.
Loft over stue + soverom
Vindsrom med synlig isolasjon, omtrent en halvmeter tykk, dekker gulvet, med trebjelker i taket. Loft med isloasjon over et kjøkken, med bjelker og støttestolper synlige. Det er et ventilasjonsrør midt i bildet.
Ikke så lett å se noe, det ligger en halv meter isolasjon på loftet.

Om vi regner med at takhellingen er ca 32 grader, kunne jeg bruke limtrebjelke 115x225mm ?

140x225 ligger nærmere 90x270.

Sånn ble det, HEA-Balk kledd.

• Hjemmeinteriør med unik kobberlampe i taket, omkranset av moderne møbler og barneleker i en stue med åpen kjøkkenløsning.
Alltid hyggelig med tilbakemelding!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.