Jeg vet at det finnes mange tråder om bærende vegger, men hvert hus er jo unikt! :)

Vi har begynt med kjøkkenet og steg nr én er å fjerne kjøleskapet som er innebygd i spiskammerset og flytte døren dit kjøleskapet sto. Jeg skriver "sto" for i går så forsvant kjøleskapet og dørkarmen er fjernet.

Men jeg har hele tiden hatt i bakhodet at den veggen kunne være bærende, men har ikke helt ønsket å konfrontere den virkeligheten. Det finnes riktignok en vegg til som synes på den egenhendige (skala) tegningen. Men den veggen jeg river i nå står (sannsynligvis) på kjellerveggen, noe den andre ikke gjør.

Nå hører det med til saken, som dere ser på bildet, at mellom åpningen for døren og kjøleskapet er det en liten "søyle", restene av den spontede planken som en gang utgjorde veggen. 6 cm tykk, kløvd til kanskje 7-8 cm tykkelse. Om jeg skulle fjerne den, noe jeg må for å kunne flytte døren, så blir åpningen ca 130 cm stor.

Disse åpningene har tydeligvis eksistert siden kjøleskapet ble oppfunnet, altså sannsynligvis allerede fra start. Og den lille "søylen" som skulle holde opp alt føles svak. Jeg kan vippe litt på den, og også de tverrgående plankene som fantes over spiskammersdøren virker å sitte ganske løst. Nå er det jo ingen tyngde på om man sammenligner med snø om vinteren, men om veggen var bærende burde det vel ha vært noe stivere?

Så mitt spørsmål er om jeg bygger opp veggen igjen der spiskammersdøren sto, kan det være tilstrekkelig bærende for så å kunne sage bort "søylen" som skilte døren og kjøleskapet?

Utrolig takknemlig for innspill!

• Lyst og koselig kjøkken med trestoler rundt et bord, kjøleskap i et skap, og et vindu med lyse gardiner og en lysekrone.
  • Planløsning av hus med fargekoder som viser ulike rom, inkludert døråpninger og møbler; en vegg skal rives for å utvide døråpning.
Litt hastverk. Ingen som har noe å bidra med?

Hvorfor tror du at den er bærende? Hva bærer den opp, fortsetter veggen opp på andre etasje? Ligger stenderne for 2. etasje på tvers av veggen eller langs med veggen?
Er det liggende stendere veggen er laget med så er den neppe bærende, den delen som bærer partiet i dag ville bøyd seg direkte tror jeg.

Veien bærer vel opp bjelkene som andre etasje er bygget på, skulle jeg gjette. :)

Bjelkene ligger på tvers mot veggen, og veggen står rett over kjellerveggen. Så det tyder på at den er bærende, men samtidig føles ikke veggen så stum. Det er ikke hele veggen som har liggende plank, bare akkurat over den gamle spiskammerdøren. Resten er stående.

Noen tanker om min idé om å bygge opp en bærende vegg der døren pleide å stå?

I går gjorde jeg som jeg tenkte. Letet fram noen gamle spontede planker i samme størrelse som en tidligere eier hadde hatt sinnsnærvær nok til å la være igjen. Bygget opp veggen igjen der døren hadde stått. Måtte komplettere de siste 14 cm med to 45x70 stendere. Sagde deretter bort "pilaren" uten hendelser.

Det føltes ikke som om den var bærende, og heller ikke ble veggen jeg bygget klemt, så kanskje bekymret jeg meg unødvendig. Nå er i alle fall karmen flyttet. Gikk lettere enn jeg trodde.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.