Jeg er på gang med å kjøpe et hus, og overtagelsesbesiktigelsen viste et problem med en bærende vegg som delvis har blitt fjernet. Veggens totale lengde er ca 3,5 meter. Tidligere var det en vanlig dør i veggen, men noen har tidligere erstattet denne med en åpning på ca 2,5 meter. Da veggen er bærende, har dette resultert i at taklisten bøyer seg ned (eller buer) 2-3 cm på midten.

Besiktigelsesmannen anbefaler noe i stil med å "løfte opp" taket med en jekk og deretter legge inn en tilstrekkelig kraftig bjelke av noe slag. Siden man også kan se "setningen" på yttertaket (takstein), mente han at man trolig må fjerne deler av yttertaket også i forbindelse med jobben.

Dette vil jo påvirke en del av interiøret også. Mitt grunnleggende spørsmål er hva en oppdrag av denne typen kan koste å fikse. Og da mener jeg totalt; interiør, eksteriør, finpuss. Tutti altså. Jeg har ingen anelse om hvor jeg skal vende meg for å få et rimelig kostnadsoverslag. Snakker vi 50, 100 eller 200 tusen?

Her er en lenke til en annen tråd som diskuterer et lignende tilfelle (dog uten skader på yttertaket).
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=27567/
Se også den tråden som det er lenket til i første innlegg, så får du bakgrunnsinformasjonen i det tilfellet.

Om ingen her i forumet kan komme med noen gode prisoverslag, så må du nok kontakte en entreprenør for tilbud.

Lykke til!

Spontant, i mine øyne sett, så synker jo husets verdi betydelig med slike feil som må utbedres. Jeg synes 200 000 er lavt regnet. Hvem vet hva som kan tilkomme?
Alternativt krev at selgeren utbedrer før salg?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.