Bor i et 1-plans teglhus med kjeller. Byggeår 1963. Hvordan finner jeg ut hvilke vegger som eventuelt kan være bærende. Det går ikke frem på hustegningen. Kan det være slik at det bare er murstock og yttervegger som er bærende? Finnes det noen fagmann man kan engasjere for å sjekke det?
MVH Kristian
MVH Kristian
Visst kan det være så at du ikke har noen bærende vegger. Og murstocken er nok ikke bærende. Den står liksom for seg selv i huset. Men det er vanskelig å være helt sikker. Det kan være tryggest å la en bygningsingeniør eller kyndig snekker sjekke det før du begynner å rive.
Jeg lurer på disse om en vegg i min kjeller som jeg vil fjerne. Veggen er ca 100mm og pusset. Taket i kjelleren er store betongplater (betongdekke) og denne veggen sitter ca 2000mm inn fra en yttervegg (totalt er huset ca 7000mm). Kan man ville bære av slike plater? Garasjen ligger rett før rommet og hvis man hadde forlenget veggen hadde den delt garasjen på midten om man sier det sånn. Kan legge ved bilder senere, men setter pris på om noen kan uttale seg og berolige meg
før jeg setter slegga i den.
Klikk her for å svare