Hvordan vet jeg om en vegg er bærende eller ikke. Holder på å renovere et lite kjøkken og vil fjerne en del vegg.
Har ingen tegninger på huset.
Kan man kontakte noen på kommunen for tegninger?
Eller kanskje noen ser direkte på bildene om det er bærende?

Jeg er helt forvirret.

• Et nærbilde av en trekonstruksjon i et hjørne, med synlige skruer og treplanker, i et lite kjøkken under renovering.
  • Åpen dørkarm med synlige treverk og en vegg i et kjøkken under renovering. Trehvit takpanel og vindu med persienner i bakgrunnen.
  • Åpen dørkarm av treverk med synlige planker og spiker, del av en innvendig vegg under renovering i et lite kjøkken.
BirgitS
Velkommen til forumet!

Det kan finnes tegninger hos kommunen.

Hvor gammelt er huset?
Er det loft eller etasje over?

Ville tippet på at hvis de sitter under "planktaket" er de ikke bærende (satt der i ettertid) mens hvis planktaket er satt etter veggene reist så er de bærende

BirgitS BirgitS skrev:
Velkommen til forumet!

Det kan finnes tegninger hos kommunen.

Hvor gammelt er huset?
Er det loft eller etasjenivå ovenfor?
Huset er bygget i 1945 og det er en etasje pluss loft ovenfor.

BirgitS
Var det en enkel tegning i prospektet fra megleren?

BirgitS BirgitS skrev:
Fantes det noen enkel tegning i prospektet fra megleren?
Vi fikk noen bleknet tegning som vi kastet etter noen år da den var så bleknet at den var ulestelig.

Men om jeg får tak i tegning, burde det stå med der hvilke vegger som er bærende?

Ditt hus har en plankestamme. Verken av dine bilder eller noen tegning kan man direkte se hvilke vegger som er bærende. Men man trenger en tegning å ta utgangspunkt i for å tolke husets stammekonstruksjon. Dette krever kunnskaper og erfaring. Om huset ligger i en by finnes det nok tegninger hos kommunen, ellers er det mer usikkert ettersom huset er bygget før 1947, da det ble krav om byggetillatelse i alle kommuner. Finnes det ingen tegninger hos kommunen kan du lage enkle slike selv. Planløsningen med grove mål og vindusplasseringer kommer man langt med.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.