Jeg har en leilighet i et gammelt teglsteinhus, hvor alle veggene (ytter og inner) er av teglstein. Leilighetens planløsning er omtrent som det svenske flagget, med yttervegger langs kortsidene, og tilstøtende leiligheter langs langsidene. Inneveggene er som det gule korset. Den kortere av disse inneveggene er veldig tykk (ca. 30-35 cm), mens den som går på kryss er ca. 10 cm tykk.

På den veggen som er 10 cm tykk er det en døråpning mellom soverom og stue, som jeg har lyst til å flytte til et annet sted på samme vegg. Kan man gå ut ifra at veggen ikke er bærende siden den er såpass tynn?

Mvh
Rickard

Ja, det bør ikke være noen bærende vegger som går fra kortside til kortside i leiligheten, de bærende veggene går langs med mønet, dvs den korte, tykke innerveggen. Som kanskje heller ikke er bærende, men kan inneholde stammer og slikt.

Som sagt, når det gjelder steinhus kan man få en ganske sterk indikasjon på hva som er bærende ved å se på veggtykkelsen....
MEN, jeg ville som deg absolutt kontakte en bygningsingeniør for konsultasjon. Av han/henne får du et sertifikat som du trenger for å få tillatelse til endringer i planløsningen av styret (om det er en brf). Videre, om noe skulle skje som en konsekvens av at du tuklet med feil vegg, så står man nok ikke så bra til juridisk. Det kan for eksempel bli setninger eller til og med ras som konsekvens av sånt...
Det skal også gjøres av kompetent folk som først scanner veggen for å sjekke at ingen faste installasjoner går i veggen.

Lykke til!:)

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.