Har en skillevegg mellom soverom og stue som jeg vil ta ned, men er usikker på om den er bærende. Det er en langsgående vegg i 1 1/2 plans hus første etasje. Ser at det mellom overliggeren på veggen og taket ligger kiler av masonite som føles rart hvis det var en bærende vegg. Det er rekkehus og har sjekket med to naboer, hvorav en har satt inn limtrebjelke når de tok ned veggen, og den andre naboen sier at det verken fantes vegg eller limtrebjelke da de flyttet inn. Så man blir jo usikker, det er dessuten de 2,5 meter nærmest gavlen. Hvordan finner man egentlig ut av sånt?

Det kan framgå av konstruksjonstegningen, om du har en slik.
Ellers må man se på huskonstruksjonen, og spesielt hvordan takstolene er bygget opp.
Rammetakstoler skal nok normalt ha opplegg på midten, særlig om "loftet" er innredet.

Deretter gjør jeg en annen tolkning enn du med hensyn til masonittbitene.
Jeg ser det som at det er kilet for å bære takstolenes underrammer og mellombjelkene,
som utgjør bjelkelaget mellom under- og overetasjen.

At en nabo har satt inn en limtrebjelke taler jo også for dette.

Har dessverre ingen slik tegning, prøver å få tak i kommunen om dette men har ikke lykkes ennå. Det er rammeverkstakstoler med en innredet overetasje og loft over dette. Gulvet mellom etasjene er ca 30 cm tykt og over denne veggen finnes det en tynn vegg av 45x45 stendere kun. Skal fortsette å prøve å få tak i kommunen uansett, for de pleier vel å ha konstruksjonstegninger om jeg har forstått det riktig?

Hvorfor ikke høre med naboene litt?
De med limtrebjelken: Hvorfor har dere en slik?
De uten: blir ikke gulvet der oppe svaiende?
Kanskje noen av naboene har tegninger.

Og prøv å hoppe sammenføtt i andre etasje hos naboen uten bjelke :)

Fikk tak i kommunen og den er bærende. Dog kan noen ha valgt bort veggen da huset ble bygget, og forsterkning er gjort i taket forstod jeg det som. Men man bør kunne ta opp hull mellom noen stendere kanskje iallfall og sette inn to smale vinduer. Det kan jo ikke gjøre noe? Vil nemlig få inn mer lys fra det ene rommet til det andre.

Å sette inn en bjelke over 2,5 m synes jeg høres håndterbart ut. Den trenger nok ikke å være så avansert for en så kort distanse.

Gjetning (men bare gjetning!) så klarer du deg med en vanlig 220 x 45 C24.

Men greia er at jeg ikke vil ha det helt åpent, tenkte først at jeg skulle sette opp en espalier i stedet for veggen heller. Åpningen ville ellers blitt 3,5 meter da det er veggen pluss en dør for øyeblikket.

Lurer imidlertid på om min første tanke er mulig for å gjøre det så enkelt som mulig selv.
1 Ta bort gipsen på begge sider
2 Sette nye 95mm stendere mellom de eksisterende liggende på gulvet og i taket. Med 100mm mellomrom som en espalier og samtidig fjerne de eksisterende 70 stenderne etter hvert som de blir i veien.
3 Sette klosser mellom hver stående stender for å skjule skruer og de liggende stenderne
4 Sparkle og male alt

Da mister jo veggen aldri sin bære-evne hvis jeg tenker riktig. Høres dette ut som en fornuftig idé, tro?

Sist redigert:
Originalet skrev:
...
Da mister jo ikke veggen noen gang sin bærkraft om jeg tenker riktig. Høres dette ut som en fornuftig idé tror?
Helt klart fornuftig!
Men jeg ville hatt en "kloss" mellom stenderne halvveis opp også, altså på ca 1,25 m høyde.
Det som vanligvis kalles kortling.
For å fylle den funksjonen som de revne veggens plater hadde, nemlig å stagge opp stenderne så de ikke bøyer ut i den gamle veggens retning, der stenderne bare er 45 mm tykke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.