Er det noen her som kan hjelpe meg med litt bryderier? Vi har en vegg vi vil fjerne, men jeg er usikker på om den er bærende eller ikke.
Den finnes med på en tegning av huset, men ikke på en annen. Plasseringen av den gjør også at den ikke føles særlig bærende, men materialet i den får meg til å lure likevel. Noen form for "stein"-materiale er det i den.
Dessuten er det så lavt under taket, at det er dørkarmen som går helt opp til taket over døren...

På bildene nedenfor vises rommet/rommene på de to tegningene jeg har. Veggen som jeg vil ha bort er innringet med blå farge.

Så, kan jeg ta frem den store slegga, eller skal jeg la være?

# bror
 
  • Plantegning over hus, delen av veggen som ønskes fjernet er markert med blå sirkel. Ulike linjer og symboler er tegnet på planen.
  • Ritning av ett rum med vägg inringad i blått för att avgöra om den är bärande.
I
Den innringede blå veggbiten på el.tegningen over kjelleren er bærende. Den andre tegningen viser hvordan bjelkelaget (av btg.) over kjelleretasjen er armert. Som du ser av strekene på den tegningen ligger jernene med endene på den veggen du vil fjerne. De er rett avskåret (skal egentlig være en liten kort strek på enden i 45 graders vinkel) hvilket innebærer at det er kamjern av fasthetsklasse KS40 eller bedre. (Hadde det vært glatte jern hadde de hatt en liten kringle over veggen du vil fjerne.) Huset er da sannsynligvis ikke bygget tidligere enn 1950.

Tar du bort veggen risikerer du ras i btg.bjelkelaget. At døren går opp til taket innebærer bare at kjellerhøyden er lav og da har de lagt ekstra jern over døråpningen i u.k. plate parallelt veggen du vil fjerne, som jernene fra nærliggende plater ligger opplagt på.

Korreksjon:
Feil av meg. Det er neste vegg som er bærende for bjelkelaget. Den blå innringede veggen er da ikke bærende og kan fjernes.

__________________
Byggaren
 
Hei!

Takk for svaret! Huset er bygget i 1969.
Forstår jeg deg riktig i at veggen er totalt ufarlig å rive?

# bror
 
I
brorzan skrev:
Heisann!

Takk for svar! Huset er bygd i 1969.
Forstår jeg deg riktig i at veggen er totalt ufarlig å rive?

# bror

Ufarlig er den nok ikke. Den kan ramle på deg. Det kan også finnes ledninger i den. Ellers skal det ikke være noen fare.'
_________________
Byggaren
 
Takk så mye for hjelpen! Jeg skal slå litt forsiktig med slegga, og sørge for at strømmen er av, så skal det nok gå bra! :o)

# bror
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.