D
Utsatt bindingsverk over en dør, hvor treverk og halm er synlig bak spartelmasse. Veggen ser ut til å være under renovering. Gammel trevegg med horisontale treplanker, noen med spiker og slitt maling, delvis avdekket gipsoverflate i en renoveringsprosess. Gulvåpning med treplanker og synlig ståltråd avdekket, del av et byggeprosjekt. Gammel vegg med vertikale trepaneler der en del av strukturen er eksponert, med synlige sprekker og tegn til slitasje på overflaten. Slitt tregulv med løse planker og sprekker langs veggen. Trespiler og spiker sees tydelig, noe skader og ujevnheter i overflaten.

D
Har lenge lest på forumet men ikke tidligere trengt å spørre om hjelp uten å ha funnet ut av det på en eller annen måte via forumet eller annet.

Fikk i dag tilgang til en ny leil., eller rettere sagt, bygd på 20-tallet.
Har forsøkt å finne ut via bygningskontoret om veggen dette gjelder er bærende eller ikke.
Ikke fått noen svar, heller ikke foreningen vet. Fikk bare svaret "kanskje".

Rev i dag iallfall overflatene og kom til dette. Tykke stammer loddrett, bak disse merkelige stammene vannrett. At den er bærende føles ganske naturlig. Ellers er det den mest overarbeidede veggen noensinne. Huset er tre etasjer. Følger jeg veggen opp til mønet i huset så fortsetter den ikke gjennom loftsplanet. Min teori er da at den er til for å stabilisere i sideveis uten å være noen konstruktør.

I taket fester de loddrette plankene i en trestokk som går vannrett inne i taket. De vannrette og loddrette "plankene" er festet sammen med spiker. De vannrette plankene er veldig svakt tilpasset til stokken i taket. Store sprekker litt her og der. Dessuten er noen skjøtet. Når jeg har saget i dem virker det ikke som det er noe trykk nedover.

Legger ved noen bilder. Hva tror dere? Føles spontant som at stokken som er i taket samt å etterlate en stokk per side er nok?

Og begynn ikke å skrike "anlita en konstruktør"=)

Tillegges bør at foreningen selv vet om at den veggen har blitt revet i flere leiligheter men ikke blitt stivet opp.

Vis vedlegget 74062Vis vedlegget 74066Vis vedlegget 74065Vis vedlegget 74064Vis vedlegget 74063

Stående plank er helt normalt også i ikke-bærende vegger i et tjueårshus. Så det går ikke an å si noe om dette uten å se på hele husets konstruksjon.

Hva vil du gjøre?
Er det en innvendig eller yttervegg?
Har du en tegning?
Hva er over taket (overetasje/loft), hvordan går takstolene?
Har du et bilde av hele veggen?

Skulle si at på første bildet er det ingen bæring over dørkarmen. De horisontelle lektene anslutter jo tett inntil og har ingen opplag på de stående lektene. Rev lignende vegger i et 50-tallshus og da så det ut akkurat slik på vegger som garantert ikke var bærende. Men litt mer forutsetninger om huset trengs nok for å trekke noen større konklusjoner.

D
Blindnit skrev:
Enda en som vil ha "åpen planløsning"?
Må være fantastisk å høre kjøkkenmaskinene samtidig som man prøver å bruke stua til noe annet. *jesus*
Takk så mye for ditt svar.
Alltid fint når man kan få svar fra en fagmann.

Nei det handler ikke om åpen planløsning, det er en helt ny trend som har kommet som jeg har plukket opp hvor jeg tenkte å flytte veggen mellom stue og soverom slik at soverommet blir mindre, og dermed blir stua også større. Kaller det for "lukket planløsning"

Så er jeg enig med deg, jeg måtte oppsøke ørelege på grunn av antatt tinnitus da min induksjonstopp i forrige leilighet bråkte noe utrolig i den åpne planløsningen.

Og som svar til øvrige, den rives nok dog i dag helt og holdent da styrelederen ga meg fritt fram til å bruke den kjære slegga.

D
Om noen er interessert, kan jeg fortelle at veggene har blitt revet ned, og en ny vegg har blitt satt opp for å forminske soverommet. Etter at bildet ble tatt, har strømmen blitt lagt inn, og alt har blitt sparklet opp!

Jeg kan legge til at det var et totalt helvete å få bort veggene, tykke planker i begge retninger som jeg aldri har sett være så godt sammenpiket. I tillegg pussa sivvegger der man ikke har vært beskjeden med pusset. 600kg puss og skadede lunger til tross for ansiktsmaske, så var de borte :x

Byggeplass med ny vegg, verktøy og ledninger henger fra taket, samt en arbeidslampe som lyser opp en halvt ferdig vegg.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.