Etter en lang tid med lesing her på forumet er det på tide med det første spørsmålet Vi har renovert vårt tømmer(og planke)hus de siste to årene, og nå er det endelig på tide at kjøkkenet får en omgang; tanken er at vi skal avstive en plankevegg som skiller nåværende kjøkken og et gammelt soverom.
Det dreier seg om en plankevegg som er vevd inn i ytterveggens tømmer, noe som ser ut som en etterkonstruksjon under en av alle ombyggingene før oss. Så klart skulle vi benyttet anledningen til å gjøre dette da vi la om gulvet på plan to, men alt var dessverre ikke gjennomtenkt i den fasen
Vår tanke er å spare en bit av plankeveggen ca. 700mm så vi dels kan legge en limtrebjelke (115x225?) for avstivingen på den, men også fordi vi mistenker at den hjelper til med å hindre tømmerveggen fra å bue utover. Mangelen på konstruktører som tar på seg slike beregninger for privatpersoner virker total for øyeblikket, noe som betyr at vi trenger å stole på snekkere, men vi tenker også at det er bra å se hva dere på forumet synes om planen.
Vi bor i snøsone 1-2 på vestkysten og har forsøkt å tegne opp forutsetningene før og hvordan vi ser for oss at det skal se ut etter avstivingen. Hva synes dere? Bør vi bytte ut 115x225 mot en eller annen stålalternativ? Kan vi gå ned noen dimensjoner? Som det ser ut nå, blir takhøyden under bjelken bare 2,10, noe vi nok kan leve med, men mer hadde så klart vært hyggelig.
Før:
Etter med avstiving med 115x225 og en limtrestolpe 90x90 i enden der det ikke tidligere fantes noen vegg:
Bilder tatt fra tidligere soverom, nåværende malerrom og fremtidig kjøkken, på sammenvevingen Planke til høyre og tømmer til venstre i bildet
En bedre løsning er å la limtrebjelken fortsette hele veien bort til ytterveggen og der hvile på en søyle. Din idé, om jeg har forstått den riktig, tror jeg ikke fungerer.
En bedre løsning er å la limtrebjelken fortsette hele veien bort til ytterveggen og der hvile på en søyle. Din idé, om jeg har forstått den riktig, tror jeg ikke fungerer.
Vi er bekymret for at plankeveggen hjelper til med å holde igjen tømmerveggen, både en bygningsantikvar og snekkeren som har vært og sett påpekte at det nok var slik at den trengs for tømmerveggen. Hvordan mener du forskjellen blir mellom at limtrebjelken hviler på plankeveggen som i mitt forslag og at den hviler på en søyle?
Jeg forstår ikke helt det rødringete partiet. Hvorfor fortsetter ikke limtrebjelken hele veien? Nå ser det ut som den henger i luften.
Ja det var jo en dum vinkel jeg viste min idé fra! Bjelken fortsetter der, men ses ikke i den vinkelen siden en bjelke fra før ligger i veien. Her er når man ser på det nedenfra, det som man så mellom gulvbjelkene er den gamle planken bjelkene er forsunket i, sannsynligvis blir det bare ekstraarbeid å fjerne det, så hadde spart det på tegningen, noe som nok ble litt forvirrende også.
Takk for hjelpen @justusandersson, skal sjekke med snekkerne om de kan forsenke den i gulvbjelkelaget så den kommer opp litt siden den blir ganske høy!
Nå er avlastningen ferdig, og jeg tenkte at det alltid finnes noen som er interessert i resultatet med tanke på valg av bjelke og totalkostnad for avlastning!
Vi bestemte oss for å følge løsningen som @justusandersson foreslo med en limtrebjelke av størrelsen 165x270 mm og bruke stolper med målene 160X160 mm. Vi forberedte så mye vi kunne før vi tok inn snekkere for å gjøre selve avlastningen
sett fra kjøkkendelen:
fra andre siden:
Vi leide litt støttebukker som vi begynte med
da snekkerne kom gikk det i rasende fart og det ble vanskelig å rekke å ta bilder
da veggen var borte var det bare å skjære ut bjelkene i bjelkelaget slik at limtrebjelken kunne heises inn, nedenfor er bjelken og stolpene på plass
resultatet etter:
og om man sjekker kostnadene så landet vi på følgende:
Limtrebjelkene (måtte spesialbestilles da den størrelsen ikke ble lagerført) landet på 4858,00
Snekkere, bilgodtgjørelse og litt sagblad (en dags arbeid for to personer) 7 315,00 etter ROT
Støttebukker ca 300
dette arbeidet ble inkludert i en større byggesøknad så vet ikke hva kostnaden kan lande på om man skulle melde inn bare dette
så totalkostnaden for denne avlastningen landet på 12473kr