Hei

Vi skal drenere, og da vil vi selvfølgelig drenere under entrétrappen også.

Helst vil jeg rive sidene på trappen så man kommer under den, og jeg tror at det skal gå. Sidene er murt med teglstein i to lag, og det føles som om det er gjort i etterkant da det sitter et kjellervindu midt i.

Hva tror dere? Kan jeg fjerne sidene uten å risikere at hele trappen raser? Entré med murte sidor av teglestein, delvis snødekt, med synlig kjellervindu i grunnmuren. Vinterlandskap rundt trappa.

Vanskelig spørsmål. Hva er det som sier at ikke hele trappen, inkl støttemurene, er laget samtidig, og at derfor sidemurene er mer eller mindre bærende? Med tanke på vinduet kan man anta at originaltrappen var mindre, eller så som du antar at støttemurene har kommet til senere og at trappen er original og frittbærende.

Hvor gammel er huset?
Finnes det gamle naboer som kan huske hvordan det har sett ut tidligere? (Om du nå ikke kan spørre de gamle eierne.)
Tegninger hos bygningsetaten?

Hva jeg ser på gamle tegninger så fantes ikke de to søylene med, men ser ut til å ha blitt lagt til senere. På søylene er et lite tak montert.

Kan det hende at man muret opp sidene for å kunne bære de to søylene? Trappen ser ut til å være støpt i ett stykke der man kan se noe armeringsjern under.

Ellers så er trappen tom inni. Og dessverre så er det ingen som vet noe om denne.

Jeg ville nok resonnert slik: OM trappen hadde vært bygget frittstående fra starten, og noen vil ha vegger på den av utseendegrunner. DA ville man nok ha gitt opp den tanken når man innser at veggen havner midt i et vindu?

Jeg tror at veggene ble bygget samtidig med trappen, noe som da trolig ikke er samtidig med huset.

Det ville være interessant å vite hvordan taket på pelarene ser ut og hva det kan tenkes å veie og hvordan det er festet i veggen. Du sier at pelarene ikke ser ut til å ha vært der fra starten, men hvordan er det med taket? Pelarene ser jo ganske robuste ut, som om de bærer en voldsom vekt til tak. Er de betong- eller trebærere?
Siden man må gjette, ville jeg gjette at noen har ønsket disse tunge sterke bærene plassert der, enten for å bære et tungt tak, eller av estetiske grunner. Denne noen har tenkt at trappen ikke var sterk nok for å tåle den nye belastningen og derfor bygget veggene under den som støtte. At vinduet satt der det satt, brydde man seg ikke om, det synes jo uansett ikke rett forfra.
Det sikreste ville nok i så fall være å rett og slett vurdere om man vil endre konstruksjonen når man uansett risikerer å skade tak/bærere/trapp og rett og slett rive og bygge nytt når dreneringsjobben er ferdig. Vil du ikke være så drastisk, så kanskje et annet alternativ ville være å avlastet taket/bærerne på en eller annen måte ved å feste liggende bjelker utenfor veggen under taket og til noen stående støtter noen meter fra veggen. Da kan man rive trappeveggene og få plass til å grave og drenere.

Motorkapp og sag opp et hull på hver side nærmest veggen passe til å komme til......

Takk for alle svar!

Jeg antar at søylene ikke har vært der fra starten av da de ikke finnes på tegningene.

De er i betong og bærer opp et lite tak som ikke er større enn selve avsatsen. Taket er bygget i tre og kledd med papp, ingen direkte vekt å snakke om så de står der av estetiske grunner.

Vi har tenkt å rive trappen og bygge en ny med ordentlig tak og rekkverk som passer til huset, men det drar avgårde arbeidsmessig =)

Ellers så høres Enk Projektet forslag bra ut, at man plukker bort steiner nærmest huset så man kommer gjennom med gravemaskinen. Kanskje hele veien frem til søylen så søylen fortsatt har støtte under trappen? hva synes dere?

gnuttisch skrev:
Ellers så høres Enk Projektet forslag bra ut, at man fjerner steiner nærmest huset så man kommer igjennom med gravemaskinen. Kanskje hele veien fram til pelaren så pelaren fortsatt har støtte under trappen? hva synes dere?
Kommer vel litt an på hvor dypt og bredt du må grave og hvordan bakken ser ut under trappen og hvor sterk trappen er. Hvis du graver to meter dypt og så bredt at du havner akkurat innenfor pelarene i vertikal retning, så vil ikke bakken under trappen være noe bra støtte, ettersom det da ikke kreves mye trykk ovenfra for at bakken under trappen skal streve sidelengs og rase ned i grøften du har gravd. Har du uflaks vil trykket fra pelarene knekke trappen, og hele herligheten kommer rasende ned i grøften... Worst case scenario kanskje, men å i den situasjonen stå og fikke med dreneringsrør i bunnen av hullet vil ende i sorg.... Ikke verdt risikoen hvis du spør meg.

Det er ca: 1m fra husveggen til stolpens begynnelse. Og hva jeg har regnet ut så bør hver stolpe veie ca 180-200kg. I tillegg kommer det et tak i samme størrelse som avsatsen som ikke burde veie mange kilo. Nå vet jeg ikke hvor mange kg trappen tåler, men antageligvis var man usikker og murt opp sidene, Og sidene er murt i hva jeg tror er hullesteinsbetong.

Nå vet jeg ikke hvor bredt man trenger for at skuffen skal komme igjennom, men hvis man sager opp et hull på ca 80cm fra veggen så finnes det fortsatt materiale under stolpen som kan hjelpe til og bære litt.

Noen flere ideer på hvordan man kan avlaste trappen litt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.