1.195 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
spiraltrapp rundt bærende stående bjelke/stav.. ?
Går i tankene å åpne opp midtdelen av huset, men det vanskelige er at det er en trapp der pluss bærende vegger i sokkelplan (tror jeg, markerte dem i vedlagte bilde, grønn farge)... Sånn som jeg har forstått, hvis man skal åpne opp blir det med hjelp av en bjelke og kanskje forsterkning, men vi blir likevel ikke kvitt trappen ned i midten hvis man nå ikke lager en luke, og det blir uansett ganske upraktisk...
men.. hvis vi kan bygge forsterkningen fra bunnen på kjellerplan opp til takstol med hjelp av sylinder eller stående bjelke og forsterke, kanskje det ville være mulig i steg 2 å bygge en spiraltrapp rundt den bærende bjelken. Kanskje helt gal idé, men hva synes du? Er det gjennomførbart?
men.. hvis vi kan bygge forsterkningen fra bunnen på kjellerplan opp til takstol med hjelp av sylinder eller stående bjelke og forsterke, kanskje det ville være mulig i steg 2 å bygge en spiraltrapp rundt den bærende bjelken. Kanskje helt gal idé, men hva synes du? Er det gjennomførbart?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hvor vil du ha det nye trappeløpet? Hva består bjelkelaget av, tre eller betong?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Uavhengig av om bjelkelaget er av tre eller betong, trengs det en eller annen form for forsterkning rundt trappehullet. At en forsterkning skulle hvile på trappespindelen er kreativt men ikke praktisk. Det går sikkert an å løse i ditt tilfelle, men for å vite hvordan må man gå mye nærmere inn på detaljene. I et sokkelhus fra 1956 ville jeg ha sverget på at bjelkelaget var av betong, men tre er lettere å håndtere, så det er ingen ulempe.
Klikk her for å svare