Hei!

Må man ha en bærende konstruksjon rett under mønet på et 1,5-planshus?

Vi er i ferd med å bygge hus og har skissert en planløsning som vi sendte over til A-hus. Huset er ca. 7 meter bredt, og i skissen har vi tegnet inn en U-trapp midt i huset, som skjærer senterlinjen (rett under mønet). En forenklet skisse er vedlagt (tynn linje markerer senterlinjen). Arkitekten hos hustilvirkeren sa imidlertid at man ikke kan bygge slik fordi det må finnes en bærende konstruksjon midt i huset hvis man skal ha 1,5-plan. Stemmer det generelt, eller er det bare en begrensning hos A-hus?

Jeg har dårlig oversikt over ulike konstruksjonsløsninger. Selv om jeg kan forstå at det er lettere å få bæring hvis man kan bære opp takstolene rett under mønet, så innbilte jeg meg at det skulle la seg løse selv om man ikke har det. Når jeg har bladd i huskataloger har jeg også sett andre 1,5-planshus hvor det ikke ser ut til å være bærende vegger rett under mønet.

Hilsen
Fredrik

PS. Jeg har stilt spørsmålet direkte til A-hus, men synes ikke jeg har fått noe tydelig svar, så det er derfor jeg vender meg til forumet.

• Planløsning av et 1,5-planshus med en U-trapp plassert ved husets sentrumslinje, indikert med en tynn linje.
F fsml2 skrev:
Hei!

Må man ha en bærende konstruksjon rett under mønet på et 1,5-etasjes hus?

Vi er i ferd med å bygge hus og har skissert en planløsning som vi sendte over til A-hus. Huset er ca. 7 meter bredt og i skissen har vi tegnet inn en U-trapp midt i huset, som skjærer sentrumslinjen (rett under mønet). En forenklet skisse er vedlagt (tynn linje markerer sentrumslinjen). Arkitekten hos hustilbyderen sa imidlertid at man ikke kan bygge slik siden det må finnes en bærende konstruksjon akkurat i midten av huset hvis man skal ha 1,5 etasje. Stemmer dette generelt, eller er det bare en begrensning hos A-hus?

Jeg har dårlig oversikt over ulike konstruksjonsløsninger. Selv om jeg kan forstå at det er lettere å få bæreevne hvis man kan bære opp takstolene rett under mønet, så innbilte jeg meg at det skulle være mulig å løse selv om man ikke har det. Når jeg har bladd i huskataloger har jeg også sett andre 1,5-etasjes hus hvor det ikke ser ut til å finnes bærende vegger rett under mønet.

Hilsen
Fredrik

PS. Jeg har stilt spørsmålet direkte til A-hus, men synes ikke at jeg har fått et tydelig svar, så det er derfor jeg vender meg til forumet.
Alt går an å løse, men det koster. Problemet er ikke bare takstolene, men at gulvet i andre etasje trenger støtte. 7m spennvidde krever mye for at det skal oppfylle alle normer om svikt i gulv m.m.

Nå tenkte jeg jo ikke at huset skulle være helt uten bærende innervegger (jeg kanskje forenklet litt for mye i skissen jeg la opp :)), men at disse ikke nødvendigvis skulle ligge eksakt i midten av huset. Jeg har egentlig null peiling på hvordan man bygger hus, men tenkte meg noe i stil med bildet nedenfor (grått er bærende vegger, rødt er bærebjelker mellom bærende vegger og blått+oransje er bjelker). Arkitekten jeg snakket med hevdet (om jeg tolket riktig) at man må ha en bjelke som løper langs med hele huset rett under mønet.

• Planløsning av et hus med fargesystem: grå for bærende vegger, rød for bjelkelinjer, blå og oransje for bjelker, og en trapp i midten.
PS. Jeg ser nå at jeg har tegnet pilen på trappen feil vei. Hvis det gjør det lettere, kunne vi ha en stolpe i øvre venstre hjørne av trappen.

wildeside
Ingen problem, bare å dimensjonere takstoler og bjelkelag etter forutsetningene.
Vårt 1,5-plans hus er 8,4 meter bredt med åpen planløsning i første etasje.

Med normale dimensjoner på gulvbjelker i mellombjelkelaget trengs bærende innervegger (hjertvegg) i husets første etasje. Med en husbredde på 7 meter må de ligge på midten. Vil man unngå midten kreves flere parallelle vegger. Bruker man limtrebjelker i mellombjelkelaget kan man klare seg uten bærende innervegger, men det blir snakk om ganske grove dimensjoner. Et sted mellom 90x315 - 90x360 avhengig av gulvkonstruksjonen. Hustilvirkeren kan ha andre spesifikke begrensninger som har med tilvirkningsmetodene å gjøre. Uavhengig av den bærende funksjonen trengs tverrgående vegger for stabilisering, spesielt hvis det er snakk om et lengre hus.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.