Hei

Tenkte å flytte en vegg i et gammelt kjøkken. Som man ser på bildet har det sannsynligvis vært en gammel jernovn eller lignende der før, jeg antar at den delvis har hvilt på skinnen.

Hvis jeg nå flytter veggen 0,5 m mot kamera, havner skinnen midt i rommet.

Skorsteinen ligger et stykke inn i venstre vegg. Kan skinnen ha noen annen funksjon, som at den f.eks. bærer opp skorsteinen på noen måte, eller er det risikofritt å kappe den?

Huset er bygget i 1912, kanskje har noen støtt på noe lignende.

Gulvet i et gammelt kjøkken viser en metallskinne ved en vegg med to hyller, antydende tidligere plassering av en jernovn.

Jeg hadde to tremeters skinnestykker i bjelkelaget i et hus.
På skinnen hvilte en utvidelse av skorsteinen mellom to rom på hver sin side av trappen.

Så se etter hva som finnes over skinnen.
Altså hva den bærer av vekt.

Den biten kan jo knapt være noe problem å sage bort. Om den skulle bære noe tungt så ville det jo ligget en vekt oppå, noe det ikke gjør.

Ja, hva finnes det mer til venstre for veggen, kanskje står det en kakkelovn eller lignende og hviler på den andre enden av skinnen? Da kan det nok bli litt overvekt den veien om du kapper den...

Ikke fjern noe uten å vite hvordan det ser ut! Pelpets løsning kan være farlig. Det kan jo se ut slik:
Tegning av en tung gjenstand balansert på trebjelker ved siden av en vegg, illustrerer en potensiell farlig situasjon i konstruksjonen.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Jeg hadde ikke kuttet den uten å finne ut nøyaktig hvorfor den er der, ingen menneske drar inn en tung og klumpete skinnebit i et hus uten grunn.

HasseTeknik skrev:
Ikke fjern noe uten å vite hvordan det ser ut ! Pelpets løsning kan være farlig. Det kan jo se ut sånn her :
[bilde]
Riktig, jeg tenkte mer at den var støpt helt inn i murstocken og stakk ut kun for å holde opp ovnen, men sånn trenger det jo ikke å være. Den ser ut til å ligge på noe betongfundament.

• Liker
HasseTeknik
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.