Holder på å rive en mellomvegg som skulle være bærende men forstår ikke helt hvordan. En stålbjelke ligger på loftet over takstolene og den ene enden hviler mot ytterveggen. Den andre derimot ligger mot siste takstol mot pipe, so far so good. Taket er ellers spikret med rupanel.

Men nå til mitt mysterium. Veggen består av to skranglete 45ere som har rupanel på begge sider og oppleves ikke å bære noe last.

Siste regelen ligger heller ikke under siste takstol så tar ikke imot noe trykk fra denne. Så kan jeg rive alt eller hva skjer?
Er det selvbærende takstoler og i så fall hvorfor bjelke?

spennvidden er 810

Takknemlig for klarhet fra dere kunnskapsrike der ute hvordan dette fungerer.

• 3D-modell av en bygning med takstoler, en ståldrager (He100b), og en mursteinspipe. Målinger vises, inkludert 120 og 123 cm mellomrom.
  • Tegning av husseksjon som viser strukturelle mål, med takvinkel på 27 grader, takstoler, stålbjelker, råspont-tak og dimensjoner for konstruksjon.
Sist redigert:
Virker bjelken å være fra da huset ble bygd eller kan den ha blitt lagt til senere?

Takstolerne bør være selvbærende, men har nok seget med årene, og for å hjelpe opp de midterste takstolerne kan bjelken ha blitt lagt til.

Så gjorde nemlig jeg når jeg ordnet taket, la inn en bjelke og løftet opp et par takstoler som hadde ca 5 cm hengbuk etter 50 år.

• Liker
daniel76
  • Laddar…
Fant denne forklaringen, men hadde litt vanskeligheter med å forstå det helt.

• Byggetegning som viser skjæringsdetaljer og mål relatert til montering av paneler og bærekonstruksjon med jernbjelke og stendere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.