MathiasS MathiasS skrev:
Bjelkelaget over kjelleren, hvordan er det bygd? Vanskelig å se på bildet ditt. Er det et trebjelkelag er det jo bare å løfte, men har man bad over med tette sjikt, fliser osv, så må man selvfølgelig tenke seg godt om - det kan jo bli veldig galt.

I dette innlegget finnes det i alle fall et bilde på hvordan jeg har gjort dette. Har gjort det på to steder i huset med denne metoden og ytterligere et par steder med trepåler og trebjelke. Der det har vært nødvendig å løfte (der det allerede var et hull som ikke har blitt avvekslet ordentlig) har jeg brukt en kraftig garasjejekk eller stolper og lange spaker. Merk dog at jeg ikke har hatt noe sensitivt over, bare mer tre - så jeg har kunnet løfte uten å risikere problemer.

[lenke]
Stort takk for svar! Rett bak kommoden der den tydelige "svaken" er, er det et lite gjestetoalett og det ligger vegg i vegg med et bad, både bad + toalett er eldre og i ganske dårlig forfatning. Dog er det den eneste dusjen vi har for øyeblikket... Planen er å bygge et lite bad i kjelleren og deretter senere slå sammen gjestetoalett + bad der oppe til et større bad (så det var bygget fra starten før oppdeling til bad + gjestetoalett).

Det er trebjelkelag, men løftes må det vel uansett, spørsmålet er bare i hvilket steg. Formentlig når badet i kjelleren er ferdig så det kan brukes som backup dersom øvre badet går i stykker i forbindelse med løftet. Men det føles litt kjedelig å vente med denne strukturelle feilen, føles som man vil utbedre det asap.

M MARTINOV skrev:
Stor takk for svar! Akkurat bak kommoden der den tydelige "svackan" er, er det et lite gjestetoalett og det ligger vegg i vegg med et baderom, både bad + toalett er eldre og i ganske dårlig stand. Det er imidlertid den eneste dusjen vi har for øyeblikket... Planen er å bygge et lite baderom i kjelleren og deretter senere slå sammen gjestetoalett + baderom der oppe til et større baderom (slik det var bygget fra starten før deling til bad + gjestetoalett).

Det er trebjelkelag, men å løfte må det vel uansett, spørsmålet er bare i hvilket stadium. Antageligvis når baderommet i kjelleren er ferdig slik at det kan brukes som backup om øvre baderom går i vasken i forbindelse med løftet. Men det føles litt kjedelig å vente med denne strukturelle feilen, det føles som man vil rette den asap.
Er det et virkelig gammelt baderom fra tiden før tetningslag osv. antar jeg at det ligger plastmatte i dusjen - da ville jeg ikke vært så bekymret for å løfte.

• Liker
MARTINOV
  • Laddar…
C
M MARTINOV skrev:
Det er trebjelkelag
Da er det iallfall konkret hvor det må finnes opplag m.m.

• Liker
MARTINOV
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.