Plantegning av kjeller med rødt markert vegg i vaskerom, mulig å rive for å utvide WC.

Gulvplan som viser rom i et hus, inkludert stue, kjøkken og bad. Diskuterer riving av en vegg for å ombygge vaskerom og WC.

Hei,
Vurderer å rive den rødmerkede veggen, og deretter bygge opp en ny vegg i 90 grader og på den måten slippe u-formen på vaskerommet og samtidig få en større WC. Veggen er bygget av lettbetong (10 cm) og har vanskelig for å forestille meg at den er bærende. Bjelkelaget er bygget med 220x45 bjelker, og spennet til sentrumveggen er ca 3.5 m. Eller har jeg gått glipp av noe? Kan den være "bærende" på grunn av det overliggende badet?

Ettersom kjellerstua ikke har noen bærende vegger og trappen er der inne, så burde neppe den rødmerkede veggen være bærende. Hadde det vært mitt hus, hadde jeg revet den.

Jeg vil hevde at den ikke er bærende. Vi har samme dimensjon på vårt mellomgulv og vi har et spenn på ca 4m.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Ikke bærende.
Veggen mellom trapp og wc fyller nok en funksjon da den tar jordtrykket fra kjellerytterveggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.