Hei. Jeg bor i et hus fra 1940-tallet som vi renoverer litt om gangen, huset er bygget med stående spontede planker og er et 1,5-plans med kjeller.

Jeg holder på å gjøre om i soverommet og river en gammel garderobe/bod, men ble litt fundersam da det var en veldig grov planke i veggen av garderoben. (se bilder) Kunne det være noen form for støtteben til takstolene? Planken hvilte i gulvet på en bjelke under gulvet hvor man har laget hull igjennom det gamle plankegulvet (se bilde). Den grove planken er dog ca 5-10 cm for kort, så i bunnen og toppen av den var det kilt og ringspilt med trestykker, noe som taler mot at den skulle ha noen bærende funksjon (da hadde man vel saget den i riktig lengde fra starten av!?)

Obs, det finnes ingen "tilsvarende" på den andre siden av rommet.

For meg som glad amatør ser det ut som at takstolene har blitt forsterket med solid trevirke (se bilde), kanskje i forbindelse med at man flyttet veggene på loftet.

Det er litt knapert med tegninger, men legger opp bilder av de som finnes likevel. Det ser ut som at det har vært vegger på loftet tidligere med store katteloft (i dag har vi små katteloft).

Noen som tør uttale seg om dette?

Mvh Træguden

• Grov planke i vegg, hviler på gulvbjelke med hull i tregulv. Omgitt av sagflis og verktøy, viser pågående renovering.
  • Grov planke i veggen med skader og kiler, muligens en del av en takstolforsterkning i et gammelt hus under renovering.
  • Riving av garderob, med treverk og verktøy spredt på gulvet. En tykk planke står i døråpning; kabler og rør vises i et rom bak.
  • Trekonstruksjon i loftstak med isolasjon på gulvet og bjelker som styrker takstolene, sett fra insiden av et hus fra 1940-tallet.
  • Blå tang ligger på en grov treplank med papir- og trebiter, del av renovering av et gammelt hus.
  • Plantegning på gammelt gulnet papir plassert på skrivebord, delvis over tastatur, viser rominndeling med trapp og indikerte vegger.
  • Plantegning av hus med 1,5 etasje og kjeller, viser romstrukturer med numre som angir høyder, ligger på et trebord ved siden av et tastatur.
Sist redigert:
Glemte å nevne at dette "støtteben" (eller om det er en veggregel) sitter plassert midt mellom to stk høyben.

Den grove planken finnes for at takstoler og gulvbjelker ligger på forskjellige innbyrdes avstander. Du kan ikke fjerne noen støtteben. Teoretisk sett kunne du flytte opp planken så den støtter takstolene og flytte støttebenene i sidelengs så de i stedet lander på gulvbjelkene. Det finnes andre løsninger også, men det meste du kan gjøre blir ganske omfattende. Det enkleste er å akseptere situasjonen.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Den grove planken finnes for at takstoler og gulvbjelker ligger på forskjellige innbyrdes avstander. Du kan ikke fjerne noen støtteben. Teoretisk kunne du flyttet opp planken slik at den støtter takstolene og flyttet støttebena sidelengs slik at de i stedet lander på gulvbjelkene. Det finnes andre løsninger også, men det meste du kan gjøre blir ganske omfattende. Enklest er å like situasjonen.
T Träguden skrev:
Glemte å nevne at dette "støtteben" (eller om det er en veggregel) sitter plassert midt mellom to høye ben.
Det ser ut som man har skjøtet bjelken ovenfor. Det gjør det ytterst upassende å fjerne støttebenet. Det er dog vanskelig å se på bildene.

Nei den er ikke skjøtet, men det er saget et spor noen centimeter nedenfra.

Jeg setter en søyle ved veggen til høyre (flytter altså "støttebeinet" ca en meter til høyre), det burde gå bra.

Moderator får gjerne fjerne tråden.

T Träguden skrev:
Nei, den er ikke sammensatt, men det er saget et spor noen centimeter nedenfra.

Jeg setter en søyle ved veggen til høyre (flytter altså "støttebenet" ca en meter mot høyre), det burde gå bra.

Moderator får gjerne fjerne tråden.
Lykke til

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.