1.520 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Bærende eller ikke? Noen som kan uttale seg?
Hei. Jeg bor i et hus fra 1940-tallet som vi renoverer litt om gangen, huset er bygget med stående spontede planker og er et 1,5-plans med kjeller.
Jeg holder på å gjøre om i soverommet og river en gammel garderobe/bod, men ble litt fundersam da det var en veldig grov planke i veggen av garderoben. (se bilder) Kunne det være noen form for støtteben til takstolene? Planken hvilte i gulvet på en bjelke under gulvet hvor man har laget hull igjennom det gamle plankegulvet (se bilde). Den grove planken er dog ca 5-10 cm for kort, så i bunnen og toppen av den var det kilt og ringspilt med trestykker, noe som taler mot at den skulle ha noen bærende funksjon (da hadde man vel saget den i riktig lengde fra starten av!?)
Obs, det finnes ingen "tilsvarende" på den andre siden av rommet.
For meg som glad amatør ser det ut som at takstolene har blitt forsterket med solid trevirke (se bilde), kanskje i forbindelse med at man flyttet veggene på loftet.
Det er litt knapert med tegninger, men legger opp bilder av de som finnes likevel. Det ser ut som at det har vært vegger på loftet tidligere med store katteloft (i dag har vi små katteloft).
Noen som tør uttale seg om dette?
Mvh Træguden
Jeg holder på å gjøre om i soverommet og river en gammel garderobe/bod, men ble litt fundersam da det var en veldig grov planke i veggen av garderoben. (se bilder) Kunne det være noen form for støtteben til takstolene? Planken hvilte i gulvet på en bjelke under gulvet hvor man har laget hull igjennom det gamle plankegulvet (se bilde). Den grove planken er dog ca 5-10 cm for kort, så i bunnen og toppen av den var det kilt og ringspilt med trestykker, noe som taler mot at den skulle ha noen bærende funksjon (da hadde man vel saget den i riktig lengde fra starten av!?)
Obs, det finnes ingen "tilsvarende" på den andre siden av rommet.
For meg som glad amatør ser det ut som at takstolene har blitt forsterket med solid trevirke (se bilde), kanskje i forbindelse med at man flyttet veggene på loftet.
Det er litt knapert med tegninger, men legger opp bilder av de som finnes likevel. Det ser ut som at det har vært vegger på loftet tidligere med store katteloft (i dag har vi små katteloft).
Noen som tør uttale seg om dette?
Mvh Træguden
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den grove planken finnes for at takstoler og gulvbjelker ligger på forskjellige innbyrdes avstander. Du kan ikke fjerne noen støtteben. Teoretisk sett kunne du flytte opp planken så den støtter takstolene og flytte støttebenene i sidelengs så de i stedet lander på gulvbjelkene. Det finnes andre løsninger også, men det meste du kan gjøre blir ganske omfattende. Det enkleste er å akseptere situasjonen.
J justusandersson skrev:Den grove planken finnes for at takstoler og gulvbjelker ligger på forskjellige innbyrdes avstander. Du kan ikke fjerne noen støtteben. Teoretisk kunne du flyttet opp planken slik at den støtter takstolene og flyttet støttebena sidelengs slik at de i stedet lander på gulvbjelkene. Det finnes andre løsninger også, men det meste du kan gjøre blir ganske omfattende. Enklest er å like situasjonen.
Det ser ut som man har skjøtet bjelken ovenfor. Det gjør det ytterst upassende å fjerne støttebenet. Det er dog vanskelig å se på bildene.T Träguden skrev:
Klikk her for å svare