Mener du kjellertaket under? Det er betongdekke.

Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Selv om takkonstruksjonen var frittbærende fra begynnelsen, kan du gi deg på at den gjennomgående veggen rett under taket, som igjen står på en murt kjellervegg, nå fungerer som støtte for noen av støttelastene som uten problemer ledes ned til kjellerveggen bortsett fra akkurat der TS vil rive.
Den delen av veggen, avstivet av veggplater festet i bjelker hammerbånd og svill, fungerer i praksis som en bjelke for den delen av konstruksjonen i tak og gulv som henger over kjellerens garasje.

Støtt opp garasjetaket så det holder seg rett. Riv bort veggen og vær forberedt på å støtte opp eventuell nedheng nedre del av takstolen. Hvis det henger merkbart ville jeg montere en bjelke/avstive takstol for å unngå større bevegelser når maks snølast trykker på.
Mål gjerne gulvet i rommet ved siden av den bortrivede veggen når garasjestøtten fjernes slik at det ikke begynner å henge: Allerede et halvt centimeters fall på den gulvflaten vil bli merkbart.

(jeg har en snart halvt århundre gammel utdanning i byggkonstrukjon, men har aldri jobbet med det skarpt)
Jeg ville ikke ha gjort det på den måten.
Først vurdere tilstanden på stolene og eventuelt rette opp innertaket.
Deretter gjøre nødvendige forsterkninger basert på informasjon fra noen som kan se aktuell situasjon med egne øyne.
SÅ, ikke FØR kappe bort veggen.
En tegnet person som sager av grenen han sitter på, symboliserer en uklok handling i et byggeprosjekt.
Ikke slik altså.......
Lykke til.
/Workingclasshero

• Liker
13th Marine
  • Laddar…
Markus_snickare
Jeg ville bære av de takstolene som hviler på veggen du vil fjerne ved å legge en tverrgående bjelke oppå takstolene på loftet og feste opp med jern. Slik at du bærer av lasten til nærmeste takstoler som fortsatt hviler på veggen som blir igjen. Siden du uansett skal suge ut sponet vil det være relativt lett ordnet.
Selv om det står at de er fribærende, har kravene økt med årene. Når jeg har revet/renovert gamle hus kan det være virkelig tynne takstoler enkelte steder som ikke møter dagens krav. Dine ser jo dog ganske solide ut, men den lave takhellingen gjør at snølasten blir stor og været har blitt mer uforutsigbart, så better safe than sorry.
Du har jo dessuten uttalelse fra konstruktør, så du gjør jo ikke noe galt slik sett mot forsikringsselskap osv.

• Liker
MrDizzy og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.