25.935 lest ·
77 svar
26k lest
77 svar
Bærende eller ikke bærende, to bygningsingeniører sier ulikt
Dimensjonene sier glasklart fribærende. MEN, på det siste bildet ser det ut som om rammeverkene ikke sitter sammen i midten. Uten at de hviler på en vegg/bjelke. Det ville trengs et bilde, der man så en halv meter lenger til venstre for å avgjøre.
Prøver å fikse om en uke!A AG A skrev:
Hvis dere har de gamle konstruksjonstegningene over huset, bør dere kunne lese dette ut fra tegningene. Sjekk ellers med byggesaksavdelingen. Lykke til.Vrana skrev:
Hei! Vi har en langsmal enetasjes villa med kjeller i tegl. Mellom etasjene er det betongdekke. Ifølge originaltegninger fra 67 er kun yttervegger bærende, men det er 8 m mellom dem. Lavt skrått tak. Gjennom første etasje går en vegg langs hele husets lengde ifølge tegningen.
Vi spurte en bygningsingeniør + konstruktør om det gikk an å rive veggen mellom kjøkken og stue, og de sa at den ikke var bærende. Naboen har tilfeldigvis et nøyaktig likt tvillinghus og har tenkt det samme, ingeniøren de leide sier at det absolutt er bærende og fraråder til og med limtrebjelke og insisterer på stålbjelke.
Hvordan kan det være så diametralt forskjellig? Noen med lignende erfaringer?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 720 innlegg
Er det et sadeltak (heller fra midten til begge sider) eller pulttak (heller til én side)?
Jeg mener helt generelt at man ikke uten videre kan ta bort en ikke-bærende vegg basert på tegninger fra byggetiden. I dette tilfellet kan femti år gamle takstoler og deres opplegg være OK, men man skal sjekke at alt bærende er intakt.Nissens skrev:
Vår planløsning ligner på deres, og vi tok ned akkurat den veggen som dere vurderer. Har fribærende takstoler i fagverksmodell. Spennvidde cirka 8 meter. Det var imidlertid en vegg med trestolpekonstruksjon. Og saltak med cirka 22 graders helling. Vi rev for 6 år siden, og taket har ikke rørt på seg. Jeg vil si at hvis konstruktørene har gitt klarsignal, ville jeg kjørt på.Vrana skrev:
HeiVrana skrev:
Hei! Vi har en langstrakt enebolig med kjeller i tegl. Mellom etasjene er det betongdekke. Ifølge originaltegningene fra 67 er kun ytterveggene bærende, men det er 8 m mellom dem. Lavt skråtak. Gjennom første etasje går en vegg langs hele husets lengde ifølge tegning.
Vi spurte en bygningsingeniør + konstruktør om det var mulig å rive veggen mellom kjøkken og stue, og de sa at den ikke var bærende. Naboen har tilfeldigvis et helt likt tvillinghus og har tenkt det samme, ingeniøren de hyret sier at det absolutt er bærende og fraråder til og med limtrebjelke uten insisterer på stålbjelke.
Hvordan kan det skille seg så diametralt? Noen med lignende erfaringer?
Skrivingen frittbærende takstol henviser til at den ikke er oppstolpet fra et bærende dekke, type betongdekke. En frittbærende takstol kan ha flere støttepunkter, som veggen i midten.
Nei, det betyr vel at det ikke trengs noen støtte.S Sunflower65 skrev:
Deretter kan den ha støtte likevel. Alt som er sammenbygd med takstol og bjelkelag fungerer i praksis som støtte og bidrar til konstruksjonens stabilitet.
Men det kreves ikke om takstolen er frispennt.
Blir gjerne rettet om jeg har misforstått dette, ingenting er umulig som Gunde sa.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 innlegg
Selv om takkonstruksjonen var fribærende fra starten, kan man gi seg selv pokker på at den gjennomgående veggen midt under taket, som i sin tur står på en murt kjellervegg, nå fungerer som opplegg for en del støttelaster som uten problemer ledes ned til kjellerveggen unntatt akkurat der TS vil rive. Den delen av veggen, avstivet av veggplater festet i bjelker og sviller, fungerer i praksis som en bjelke for den delen av konstruksjonen i tak og gulv som henger over kjellerens garasje.
Støtt opp garasjetaket slik at det holder seg rett. Riv bort veggen og vær forberedt på å støtte opp eventuelt nedheng nederkant takstol. Henger det merkbart, ville jeg montere en bjelke/stive opp takstol for å unngå større bevegelser når maksimal snølast presser på. Mål gjerne gulvet i rommet ved siden av den bortrevne veggen når garasjestøtten tas bort slik at det ikke begynner å henge: Allerede en halv centimeters fall på den gulvflaten vil bli merkbart.
(jeg har en snart halvsekelgammel utdanning i byggkonstruksjon men har aldri jobbet med det i skarpt)
Støtt opp garasjetaket slik at det holder seg rett. Riv bort veggen og vær forberedt på å støtte opp eventuelt nedheng nederkant takstol. Henger det merkbart, ville jeg montere en bjelke/stive opp takstol for å unngå større bevegelser når maksimal snølast presser på. Mål gjerne gulvet i rommet ved siden av den bortrevne veggen når garasjestøtten tas bort slik at det ikke begynner å henge: Allerede en halv centimeters fall på den gulvflaten vil bli merkbart.
(jeg har en snart halvsekelgammel utdanning i byggkonstruksjon men har aldri jobbet med det i skarpt)