D d0nnie skrev:
Ingenting mer har skjedd ennå. Vi planlegger å gjenoppta byggingen først i begynnelsen av neste år.
Okei, forstår. Man må hvile iblant også.

L Långbro Fridhem skrev:
Okej, forstår. Man må hvile iblant også.
Ja, det er snarere slik at jeg venter på å kunne gjøre prosjektet med ROT fradrag. Det innebærer at huset må være mer enn 5 år gammelt...

Hvordan skal du selv løse det da?

Trebjelker skruvet sammen, brukt som bærende konstruksjon i et byggprosjekt. Vist med isolasjon og ventilasjonsrør i bakgrunnen. Metallbeslag festet på treverk, brukt til å støtte bjelker i byggeprosjekt. To trebjelker festet sammen med en metallbrakett på et byggprosjekt, sett ovenfra. Skruer holder braketten i plass.
D d0nnie skrev:
Ja, det er snarere sånn at jeg venter på å kunne gjøre prosjektet med ROT fradrag. Det innebærer at huset trenger å være mer enn 5 år gammelt...

Hvordan skal du selv løse det da?
Ja det blir jo selvfølgelig en stor forskjell i kostnad. Vårt blir 5 år i høst.
Jeg har faktisk kommet fram til en bra og veldig enkel løsning. To tverrbjelker skrulimmet sammen med støtte av yttervegg (takstol nærmest yttervegg) samt støtte av veggen mellom vaskerommet og badet nede (takstolen 240 cm inn fra yttervegg). Da fungerer den som bærebjelke. Så fester jeg alle gulvbjelkene i den så de blir ”hengende” i den.
Da reduseres spennvidden fra ca 390 cm til kun 270. :)
Se bilde.

L Långbro Fridhem skrev:
[bilde] [bilde] [bilde]

Ja, det blir jo selvfølgelig en stor forskjell i kostnad. Vårt blir 5 år i høst.
Jeg har faktisk kommet frem til en god og veldig enkel løsning. To tverrbjelker skruvelimet sammen med støtte av yttervegg (takstol nærmest yttervegg) samt støtte av veggen mellom vaskerommet og badet nede (takstolen 240 cm inn fra yttervegg). Da fungerer den som bærende bjelke. Så fester jeg alle gulvbjelkene i den, slik at de blir «hengende» i den.
Da reduseres spennet fra ca 390 cm til bare 270. :)
Se bilde.
Interessant og smart løsning! Men da hever du med andre ord opp gulvet i badet ettersom du egentlig bygger et eget bjelkelag over husets bjelkelag, korrekt?

Har du muligens flere bilder (helst på litt avstand) så man kan se hele løsningen?

D d0nnie skrev:
Interessant og smart løsning! Men da hever du med andre ord opp gulvet på badet da du egentlig bygger et eget bjelkelag over husets bjelkelag, korrekt?

Har du muligens flere bilder (helst på litt avstand) så man kan se hele løsningen?
Nei, bjelkelaget blir uforandret. De bjelkene som jeg monterer fungerer bare som bærelinje innenfor kommende vegg ut mot kattvind. Så fester jeg hver gulvbjelke i den med beslag. På den måten har spennvidden blitt redusert. Kommer tilbake med flere bilder. Jeg har ikke montert dette enda. Blir elektrojobb i dag.

• Liker
d0nnie
  • Laddar…
L Långbro Fridhem skrev:
Nei, bjelkelaget blir uforandret. De bjelkene som jeg monterer fungerer bare som bærende linje innenfor kommende vegg ut mot kattvind. Så fester jeg hver gulvbjelke i den med beslag. På den måten har spennvidden blitt redusert. Kommer tilbake med flere bilder. Jeg har ikke montert dette ennå. Blir elektrisk arbeid i dag.
Ja, nysgjerrig på å se hvordan det blir siden jeg ikke helt forstår hvor den andre bærende linjen skal gå. Jeg er med på at du setter en (som består av 2 stk limte 220x45 bjelker) innerst ved kattvindsbenene, men jeg er ikke med på hvor den andre skal være...

Men, med litt flere bilder så hadde man sikkert sett det :) Vurderer selv å kopiere din løsning med en liggende bærende linje ved kattvindsbenene. Det er nok en god måte å forsterke konstruksjonen ytterligere da den fordeler vekten på flere tverrbjelker.

Treverkonstruksjon med en ekstra bæring i et loftsrom. Flere plastrør og verktøy, inkludert en drill, er synlige rundt konstruksjonen. En trevegg med en bærende bjelke festet med metallvinkel, og isolasjon synlig i bakgrunnen. Elektriske rør er også synlige langs veggen.
D d0nnie skrev:
Ja, nysgjerrig på å se hvordan det blir da jeg ikke helt forstår hvor den andre bæringen skal gå. Jeg er med på at du setter en (som består av 2 stk limte 220x45 bjelker) lengst inn ved kattvindsbenene, men jeg er ikke med på hvor den andre skal være...

Men, med litt flere bilder så ville man sikkert sett det :) Vurderer selv å kopiere din løsning med en liggende bæring ved kattvindsbenene. Det er nok en god måte å forsterke konstruksjonen ytterligere da den fordeler vekten på flere tverrbjelker.
Nei, det er bare den. De andre finnes jo allerede. Hjertemuren og yttermuren. Denne blir bare en ekstra bæring. Det beste hadde vært en limtredrager i stedet. Men jeg hadde aldri fått en dit i ett stykke da jeg allerede har satt opp for veggen.
På fredag pratet jeg med en sakkyndig på SMV for å få det «godkjent» som løsning. Han syntes det virket kjempebra. Han snakket om at de også burde bruke den i beskrivelsen for innredning av loft i stedet for det klønete alternativet cc30.

L Långbro Fridhem skrev:
[bilde] [bilde]

Nei, det er bare den. De andre finnes jo allerede. Hjerteveggen og ytterveggen. Denne blir bare en ekstra bjelke. Det beste hadde vært en limtrebjelke istedenfor. Men jeg hadde aldri fått den på plass i ett stykke da jeg allerede har satt opp veggen.
På fredag snakket jeg med en sakkyndig på SMV for å få det "godkjent" som løsning. Han syntes det virket veldig bra. Han snakket om at de også burde bruke den i beskrivelsen for innredning av loftet istedenfor det klønete alternativet cc30.
Aha, nå er jeg med! Går denne nye bjelken fra yttervegg til yttervegg eller strekker den seg bare der badet kommer til å være?

Jeg liker enkelheten i den og hvordan den blir lett å implementere. Er bare usikker på hvor mye den faktisk gjør om den ikke strekker seg langt hele huset. For å bli eller regnes som bærende så bør den ha støtte av ytterveggene (tenker jeg iallfall...)

Men, jeg tror derimot at løsningen hjelper som avlastning mellom de tverrgående bjelkene som blir utsatt for vekten av badekarene, hvilket egentlig er det viktige.

D d0nnie skrev:
Aha, nå er jeg med! Går denne nye bjelken fra yttervegg til yttervegg eller strekker den seg bare der badet skal være?

Jeg liker enkelheten i den og hvor lett den blir å bruke. Er bare usikker på hvor mye den faktisk gjør hvis den ikke strekker seg langs hele huset. For å bli eller regnes som bærende så bør den ha støtte av ytterveggene (tenker i det minste jeg ...)

Men, jeg tror derimot at løsningen hjelper som avveksling mellom de tverrliggende bjelker som blir utsatt av badekarens tyngde, hvilket egentlig er det viktige.
Den strekker seg bare langs baderommets lengde. Men jeg antar at du også har badet nede på samme sted som jeg. Da hviler gulvbjelken som ligger 240 cm inn fra gavlen på veggen mellom vaskerom og baderom. Så går resten av bjelkene tvers over baderomsveggen ut mot gangen nede.
Det er ingen bærende vegger, men de tåler jo en del last likevel. Den fordeles jo ut.
Jeg kan jo ikke gi noen garantier. Men både jeg og SMV tror på denne ideen.
Jeg rakk jo som du så å montere denne i går kveld. Så skal opp og testhoppe litt senere når limet har tørket ferdig. :)

L Långbro Fridhem skrev:
Den strekker seg bare langs baderommets lengde. Men jeg antar at du også har baderommet nede på samme sted som jeg. Da hviler gulvbjelken som ligger 240cm inn fra gavlen på veggen mellom vaskerom og baderom. Så går resten av bjelkene tvers over baderomsveggen ut mot gangen nede.
Det er ingen bærende vegger, men de klarer jo en del last likevel. Den fordeles jo ut.
Jeg kan jo ikke gi noen garantier. Men både jeg og SMV tror på denne ideen.
Jeg rakk jo som du så å montere denne i går kveld. Så skal opp og testhoppe litt når limet har tørket helt. :)
Lykke til og hopp på :) Tror det blir bra! Jeg kommer som sagt til å kopiere løsningen din da arbeidsinnsatsen er liten og det skader neppe å gjøre slik som du gjorde. Det blir bare bedre med mer tyngdefordeling.

• Liker
Långbro Fridhem
  • Laddar…
L Långbro Fridhem skrev:
[bilde] [bilde]

Nei, det er bare den. De andre finnes jo allerede. Hjertemuren og ytterveggen. Denne blir bare en ekstra bærelinje. Det beste hadde vært en limtrebjelke i stedet. Men jeg hadde aldri fått på plass en i ett stykke da jeg allerede hadde ferdigstilt veggen. På fredag snakket jeg med en sakkyndig på SMV for å få det «godkjent» som løsning. Han synes det virket veldig bra. Han snakket om at de også burde bruke det i beskrivelsen for innredning av overetasje i stedet for det kronglete alternativet cc30.
Et spørsmål til, har du koblet på VA (avløpsrørene) selv? Tenker på brønnen man ser i gulvet f.eks... Vurderer å gjøre det selv (det er jo bare rør som kobles sammen til luftingen) men vil ikke ta noen risikoer med å gjøre det og så få høre at man ikke får gjøre det....

D d0nnie skrev:
Et spørsmål til, har du koblet på VA (avløpsrørene) selv? Tenker på brønnen som man ser i gulvet f.eks... Vurderer å gjøre det selv (det er jo bare rør som kobles sammen til luftingen) men vil ikke ta noen sjanser med å gjøre det og så få høre at man ikke får gjøre det....
Får og får. Som jeg tolker det så må det være fagmessig gjort. Jeg koblet selv. Og forberedte bjelkelaget for brønnene. Så fikk en rørlægger komme og godkjenne trekkingen og monterte brønnene. Jeg følte at jeg ville ha kvittering på den delen.
Har du lyst til å ta et bilde ved støttebenet lengst ut mot gavlen i ditt baderom? Litt nysgjerrig på mulighetene dine for å få til et støttepunkt der.

L Långbro Fridhem skrev:
Får och får. Som jeg tolker det så må det være fagmessig gjort. Jeg koblet selv. Og forberedte bjelkelaget for slukene. Så fikk en rørlegger komme og godkjenne trekningen og monterte slukene. Jeg følte at jeg ville ha kvittering på den delen.
Har du lyst til å ta et bilde ved støttebenet lengst ut mot gavlen i ditt bad? Litt nysgjerrig på dine forutsetninger for å få til et støtpunkt der.
Yes, her kommer de. Jeg har tenkt å bygge støtteveien rundt 50cm foran eksisterende støtteben slik at badet vil bli ganske smalt. En annen idé som jeg går og funderer på er å lage en tøyrenne fra badet inn til vaskerommet nedenfor.

• Loft under renovering med takisolasjon synlig, rør og treverk, samt et lite vindu. Golvet har åpne bjelker med isolasjonsmateriale.
  • Loft under konstruksjon med isolasjon og synlige rør. Veggramme i tre er synlig, sammen med ledninger og plater på gulvet.
D d0nnie skrev:
Yes, her kommer de. Jeg har tenkt å bygge støttemuren rundt 50cm foran eksisterende støtteben slik at badet vil bli ganske smalt. En annen ide som jeg går og funderer på er å lage en vaskenedkast fra badet inn til vaskerommet nedenfor.
Jeg hadde mer tenkt et nærmere bilde på yttervegg der du kan få støtte til bjelken.
Vaskenedkast hadde jeg også som forslag i byggfasen, men ble nedstemt ganske fort...

L Långbro Fridhem skrev:
Jeg hadde mer tenkt et nærmere bilde på yttervegg hvor du kan få støtte til bjelken.
Tøyrenne hadde jeg også som forslag i byggefasen, men ble nedstemt ganske fort...
Støtte kan jeg enkelt få ved å skjære opp en liten bit av dampsperren for deretter å stoppe inn bjelken i isolasjonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.