Fikk dessverre ikke svar på nedenstående spørsmål, men jeg tror det skyldes at jeg stilte spørsmålet i feil forum. Tenkte å prøve på nytt og håper at noen med litt mer kunnskap kan gi svar på spørsmålet...

Vi holder på med å innrede vår overetasje i en Smålandsvilla (Kalmar) og vil bygge et bad der vi vil sette inn et badekar.

I husets dokumentasjon står det at hvis man vil ha et badekar med totalvekt (badende + vann) som overstiger 250 kg, så skal man forsterke med en ekstra bjelke som man forankrer i yttervegg og hjertevegg. På grunn av diverse omstendigheter blir det ganske umulig å gjøre en slik forankring.

Det vi derimot kan gjøre er å sette tverrliggende lekter ca. 0,5 m fra de bærende delene for deretter å forankre den nye bjelken i den. Spørsmålet er - blir dette tilstrekkelig bra? Totalvekten på badekaret vi tenkte å sette inn er ca. 350 kg (altså 100 kg over grensen for hustilbyggerens oppfordring om å sette inn en ekstra bærende bjelke).

For å gjøre det lettere har jeg laget en ganske enkel men tydelig tegning på hvordan vi har tenkt.

Alle lekter er C24 220x45 og de ligger i dag på cc 600. Også de nye rødmerkede lektene vil ha samme dimensjon. Avstanden mellom bærende vegger er 4 meter.

Hva tror dere? Finnes det noen gode svar, synspunkter eller forslag på denne utfordringen?

• Planløsning av etasjeskillere med nye tverrgående stag i rødt, 0,5m fra bærende deler, i en Smålandsvilla med 4m mellom bærende vegger.
Om man tenker seg at badekarets totallast utelukkende havner på den nye røde midtstøtten så er det OK fra nedbøyningssynspunkt hvis bjelkens innfestninger i de korte røde bjelkene tåler lasten. De fire punktlaster på 87,5 kg som havner på de omkringliggende bjelkene fører også til begrensede nedbøyninger. Men, 4 meter er for lang spennvidde for dine 45x220 C 24 for å oppfylle dagens sviktkrav på bjelkelag, selv uten badekar. Med skruvlimt sponplate blir det bedre men ikke perfekt. Hva står det i anvisningene? Er dette et nybygd hus?

• Liker
d0nnie
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om man tenker seg at badekarets totallast utelukkende havner på den nye røde midtbjelken så er det OK fra nedbøyningssynspunkt om bjelkens innfestninger i de korte røde bjelkene klarer lasten. De fire punktlaster på 87,5 kg som havner på de omkringliggende bjelkene fører også til begrensede nedbøyninger. Men, 4 meter er for lang spennvidde for dine 45x220 C 24 for å oppfylle dagens sviktkrav på bjelkelag, selv uten badekar. Med skruvlimt sponplate blir det bedre men ikke perfekt. Hva står det i anvisningene? Er dette et nybygd hus?
Takk for svar! Ja, det er en nybygd (2015) Smålandsvilla Kalmar. Det er skruvlimt sponplate på som jeg har fått sage opp for å montere bjelkene. I anvisningene står det nøyaktig som vedlagt bilde.
Instruksjoner for forsterkning av bjelkelag under badekar over 250 kg, med illustrasjon av en person i et badekar, vektgrense 250 kg.

Jeg tolker den teksten som 1 stk bjelke, midt under badekaret. At det er C24 bjelker antar jeg bare, derimot kan jeg måle at dimensjonen er 220x45.

Jeg har også oppdatert skissen så badekarets posisjon er med. Du tror altså denne løsningen kan funke?
Plantegning med bærende vegger og plassering av bjelker under badekar, målt til 4 meter. Badet er markert i blått med mål på 0,5 meter.

Et annet forslag som bør være enda sterkere og som enkelt kan gjennomføres er at jeg også limer/skruer fast 2 stk. langsgående bjelker av samme dimensjon (220x45) i eksisterende bjelker. Nok en gang, disse vil ikke gå hele veien til bærende punkter men vil derimot dekke 3 m av lengden. Det bør vel hjelpe med svikten likevel, eller?!

Kanskje litt overkill, jeg vet ikke. Det går iallfall an å gjøre... Se bildet på dette forslaget nedenfor.
Diagram som viser plassering av bjelker og badekar i en gulvkonstruksjon. Bjelker markert med rødt dekker 3 meter og skaper støtte for gulvet.

Ja, det fungerer sikkert. (Kommentaren gjelder innlegg #3)

Jeg synes det er en litt vrien plassering av badekaret. Hva er det som styrer det? Hadde jeg fått bestemme hadde jeg forsterket samtlige gulvbjelker med skrulimmede 45x220 som gikk hele veien ut til hjertevegg respektive yttervegg.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jeg synes det er en litt vrien plassering av badekaret. Hva er det som styrer det? Hadde jeg fått bestemme hadde jeg forsterket samtlige gulvbjelker med skrulimede 45x220 som gikk hele veien ut til hjertevegg respektive yttervegg.
Kan ikke sette bjelker hele veien p.g.a. elkabler som er trukket jævlig dumt :( Badekarets plassering styres av rommet (skråvegg og vindu) og er derfor heller ikke mulig å endre på.

Se bildet på bjelkelaget så forstår du problemet med å sette dem hele veien.

Bilde av et gulv med avdekket bjelkelag, der to elektriske ledninger ligger gjennom en kanal, begrensende bjelkemontering.

Jeg har fått en e-post om en ny post men kan ikke lese den på nettsiden. Prøv å poste den igjen. Jo, nå kom den.

Beste svar

Bjelkene kan du forsterke ovenfor og nedenfor så de blir som I-bjelker. Om du kan skruslime en 45x70 regel på hver side ovenfor og nedenfor så kan du kjøre en stridsvogn på gulvet.

• Liker
Slarvpellen og 2 andre
  • Laddar…
Har også vurdert å sette kortlinger i stedet, men det hjelper vel ikke med bæringen på samme måte ...
J justusandersson skrev:
Bjelkene kan du forsterke oppe og nede så de blir som I-bjelker. Hvis du kan skruelim en 45x70 regel på hver side oppe og nede, kan du kjøre en stridsvogn på gulvet.
Dette visste jeg ikke, da kan jeg med andre ord gi blaffen i innviklede konstruksjoner og så bare skruelim 45x95:surprised:r oppe og nede på eksisterende bjelker?! Jeg tror i hvert fall jeg får plass med 95ere...

To oppfølgingsspørsmål - Må det være på begge sider av eksisterende 220 bjelker? Holder det ikke med den ene siden?

Og en ting til, hvor viktig er innfestingen til bærende vegger? Spiller den noen rolle, eller er det kun den langsgående skruelimen som gjør bjelken sterk selv om den hviler på den eksisterende innfestingen?

Her er et profilbilde av løsningen, spørsmålet er om det er nok som i figur 1? Jeg vil nemlig sage opp så lite som mulig av gulvet. Men det er klart at om det trengs så er det bare å gjøre...

Diagram som viser to løsninger for bygging, Figur 1 med én ny 95x45 regel og Figur 2 med to. Begge omfatter eksisterende 220x45 regel.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Kortlinger (liksom krysskolvning) kan redusere sviktproblemer ved å fordele punktlaster bedre, men hjelper ikke i det hele tatt mot for store laster eller for lang spennvidde. Vil man ha full effekt bør det være på begge sider, men én side er mye bedre enn ingen. Din figur 1 holder, selv om den ikke er like elegant. Lim så langt inn som mulig, det er det nye tverrsnittet som gjør bjelken mye stivere. "Min" løsning er bedre enn Smålandsvillans.

• Liker
Slarvpellen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Kortlinge (liksom krysskolving) kan redusere sviktproblemer gjennom å fordele punktlaster bedre, men hjelper ikke i det hele tatt mot for store laster eller for lang spennvidde. Vil man ha full effekt skal det være på begge sider, men en side er mye bedre enn ingen. Din figur 1 er tilstrekkelig selv om den ikke er like elegant. Lim så langt inn det går, det er det nye tverrsnittet som gjør bjelken mye stivere. "Min" løsning er bedre enn Smålandsvillans.
Synes også din løsning er bedre enn deres! Mer praktisk også dessuten :)

Da trenger jeg ikke noen form for bjelkesko eller beslag i enden for å feste i yttervegg, men jeg satser i stedet på å skrulim så langt det bare går, korrekt?

Også, funker det med vanlig trelim eller skal man gå for noe i stil med PL400?

D d0nnie skrev:
Da trenger jeg ikke noen form for bjelkesko eller beslag i enden for å feste i yttervegg, i stedet satser jeg på å skruelim så langt det bare går, korrekt?
Ja. PL400 er nok ikke feil.

V
Funker det ikke med polyteranlim eller hva det heter?
Kanskje funker med pl400 men har aldri hørt at man bruker det for å lime tre-tre

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.