P
Vanlig trelim er nok best! Dessuten mye billigere.
 
Takk til alle for hjelpen. Jeg oppsummerer løsningen nedenfor.

  • 45x70 lekter skrulimmes med vanlig trelim langsgående eksisterende bjelker 1 og 3. Dette gjøres på den ene siden av bjelken både i over- og underkant.
  • 45x70 lekter skrulimmes med vanlig trelim langsgående eksisterende bjelke 2. Dette gjøres på begge sider av bjelken både i over- og underkant.

Selve innfestingen av 45x70 lektene mot bærende yttervegg og hjertevegg er ikke viktig, men gjøres så bra som mulig (vanskelig å komme til så langt inn for å skru). Forbedret stivhet oppnås gjennom forbedret tverrsnitt av de nye bjelkene.

Planløsning med tre bjelker (220x45) og en markert badekarplassering. Bærende ytter- og hjertvegg. Reglar 45x70 vist i rødt.

Er det noe annet jeg kan ha oversett eller andre synspunkter, så lytter jeg gjerne. Dere må ellers gjerne si dere enig også hvis dere tror løsningen blir bra :)
 
  • Liker
johel572 og 1 annen
  • Laddar…
D d0nnie skrev:
Her er en profilbilde av løsningen, spørsmålet er om det er nok som i figur 1? Jeg vil nemlig sage opp så lite som mulig av gulvet. Men det er klart at om det trengs så er det bare å gjøre...

[bilde]
Bra faen, så skal jeg forsterke mine takstoler/gulv når jeg gjør om kjøkkenet :-)
Har samme problem/mulighet med masse elkabler.
 
J justusandersson skrev:
Bjelkene kan du forsterke ovenpå og nedenfor så de blir som I-bjelker. Om du kan skruelim en 45x70 regel på begge sider ovenpå og nedenfor så kan du kjøre en stridsvogn på gulvet.
Nye utfordringer :(

Jeg målte avstanden mellom hjertetveggen og ytterveggen, og det er 3,90 meter eksakt (altså 10 cm kortere enn jeg trodde fra starten)
Når jeg tok opp hele sponplaten fant jeg enda flere elkabler, noe som gjør at jeg kun kan skruelim ca. 3m av strekningen, i alle fall i underkanten av bjelken. Langs overkanten tror jeg derimot at jeg kan skruelim hele lengden...

Hva gjøre? Holder det å skruelim 3m av total lengde 3,90m?!

Byggkonstruksjon med synlige kabler gjennom hull i trebjelker, lagt over en plastdekket bakke. Vegg i bakgrunnen.
 
D d0nnie skrev:
Holder det å skrus lime 3m av totallengden 3,90m?!
Det blir ikke like bra, men bedre enn ingenting. Kjør hele lengden på oversiden og så mye du kan på undersiden. Det nye tverrsnittet gjør mest nytte på midten av spennvidden. Måten som hulltakingene er gjort får meg til å tvile på kompetansen hos de som har vært ansvarlige. Hulltakinger bør helst gjøres midt på både lengden og høyden og absolutt ikke nær opplagene. Hullene er dessuten for mange og unødvendig store.
 
J justusandersson skrev:
Det blir ikke like bra, men bedre enn ingenting. Kjør hele lengden på oversiden og så mye du kan på undersiden. Det nye tverrsnittet gjør mest nytte på midten av spennvidden. Måten hullene er laget på får meg til å tvile på kompetansen hos de som har vært ansvarlige. Hulltagning bør helst gjøres midt på både lengden og høyden og absolutt ikke nært opplagene. Hullene er dessuten for mange og unødvendig store.
Ja, er helt enig med deg. Hvorfor bore et 70mm hull for et lite 16mm flexrør?! :( Det finnes faktisk ytterligere et 70mm hull med et annet 16mm flexrør som er bak bildet. Dårlig utført av Smålandsvillan!!

Men men, enda mer grunn til å forsterke. Nå til litt bedre nyheter... Jeg klarte faktisk å få inn bjelkene på undersiden slik at de ble 3,40m! Oversiden vil bli full lengde (dvs. 3,90m)

Når jeg skruelim, hvor tett ville du kjørt skruene? Hadde tenkt med ca 30 cm mellomrom og i midten av den nye 70mm bjelken. Eller bør jeg ha dem tettere? Kjør 6mmx80 treskruer.
 
Skruvene er jo blant annet i stedet for tvingene. Ved en perfekt liming skal man se at limet presses ut i alle fuger. Hva som er passende avstand avhenger altså litt av hvor plane bjelkene er. Større avstand enn 30 cm føles tvilsomt. Eventuelt trenger du å sette dem i sikksakk.
 
  • Liker
d0nnie
  • Laddar…
Jeg er med, ordentlig med lim med andre ord og sørg for at limet presses ut langs hele strekningen. Takk for hjelpen så lenge!

Kommer tilbake med bilder av resultatet.
 
  • Liker
VillaAnna
  • Laddar…
Beklager spørsmålet, men tåler ikke nye hus i dag at man setter et badekar på badet? Eller er det slik at du "ferdigstiller" inne selv?
 
S johd01 skrev:
Unnskyld spørsmålet, men tåler ikke nye hus i dag at man setter et badekar på badet? Eller er det slik at du "ferdigstiller" inne selv?
Nei, Smålandsvillan Kalmar tåler ikke større badekar på overetasjen uten å styrke bjelkelaget. De oppfordrer i så fall til at man skal forsterke bjelkelaget hvis totalvekten på badekaret overstiger 250 kg.
 
P
Hvorfor er det plast i gulvet?
 
Erik_Hansson skrev:
Hvorfor er det plast i gulvet?
Plasten du ser er dampsperre, og siden huset leveres uten innredet loft (kald loft) så trengs plasten frem til man bygger det ferdig. Den delen har vi gjort/gjør selv, og badet er siste puslespillbiten :)

Her finnes det godt med våre byggbilder om du er nysgjerrig.
https://photos.app.goo.gl/GUgQ0L4THi4Yty9i2

Det har vært en lang reise hit :)
 
J justusandersson skrev:
Skruene er jo blant annet i stedet for tvingene. Ved en perfekt liming skal man se at limet presses ut i alle fuger. Hva som er passende avstand avhenger derfor litt av hvor plane bjelkene er. Større avstand enn 30 cm føles tvilsomt. Eventuelt må du sette dem i sikksakk.
Slik ble det til slutt... Fant også et hull i den ene bjelken som faktisk var større enn 70mm :( Føles derfor enda bedre å forsterke. Det ble noen kortlinger med for å fordele vekten ytterligere.

Kabler og ledninger lagt gjennom et hull i trebjelken under et gulv, med forsterkede kortlinger for å fordele vekten. Hul i bjelke med diameter større enn 70 mm, omgitt av grå rør og en linjal for å måle størrelsen. Byggkonstruksjon med trestøtter og klemmer forsterker gulvbjelke. Flere rør og kabler ligger under. Spikerplate sees også. Byggekonstruksjon med trestendere, metallbeslag og kabler. Ekstra kortlinger er lagt til for å fordele vekten bedre. Trebjelker med isolasjon og rør i gulvkonstruksjon, kortlinger forsterker strukturen, verktøy og et oransje vater synlig.
 
  • Liker
Bernieberg og 1 annen
  • Laddar…
Hei!
Hvordan har det gått for deg? Holder selv på med bad i en Nybro. Har samme problem som deg. Jeg ser ingen trekking av VA i ditt bjelkelag. Har du kommet dit enda?
 
L Långbro Fridhem skrev:
Hei!
Hvordan har det gått for deg? Holder selv på med baderom i en Nybro. Har samme problem som deg. Jeg ser ingen trekking av VA i ditt bjelkelag. Har du kommet dit ennå?
Ingenting mer har skjedd ennå. Vi planlegger å gjenoppta byggingen først i begynnelsen av neste år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.