Hei,

Jeg holder på å bygge et hus i treullitt, og nå har vi kommet så langt at takstolene er på plass og taket legges.

Jeg har to åpninger på 5000mm x 2300, der jeg har på en av åpningene takstoler liggende på støpt bjelke, og arkitekten mener jeg skal ha en søyle i midten, noe jeg ikke ønsker.

Har støpt i treullitten (det er slik man gjør med bjelker i treullitt).

Originalt var den støpte delen dimensjonert L 5000, bredde 100mm, og høyde 100mm, med 4 stk 14 mm armeringsjern i bunnen.

Nå har jeg endret den litt til lengde 5000mm, bredde 1600mm, og høyde 100mm, med 4 stk 16 mm jern i bunnen, og 2 stk 12 mm lenger opp i bjelken. Hva tror dere om det?

Kan noen regne ut hvor mye mer den bjelken tåler i trykk, det kan sikkert min arkitekt også, men jeg er veldig spent på om dette fungerer, noe jeg selvsagt håper. Jeg planlegger å sette inn skyvedører i seksjonene, og det ville vært gøy om det er mulig å åpne når alt er ferdig.:D

Du må gi mer data. Mål, tegning.
Kan ikke regne uten å vite lastene.

Om jeg skulle gjette uten å vite mer, så tror jeg ikke din foreslåtte bjelke kan bære mer
enn sin egen vekt. Absolutt ikke noen taklast.

Med ditt forslag øker du spennvidden til det dobbelte.
Da øker spenningene fire ganger og nedbøyningen 16 ganger på samme seksjon.
Du øker armeringen 100% (12-orene høyere opp hjelper meget lite).
Om din lange bjelke skal bli mulig må du øke høyden betydelig, kanskje 3-4 ganger så høy seksjon.

Vurder å øke høyden på bjelken i stedet. Du trenger bare å øke med 3 cm så får du dobbel styrke (siden høyden på en bjelke øker styrken i kubikk).
Uten å tøyle det virker det alt for tynt med kun 4 stk 16 mm jern som skal ta all strekkraft. Med en belastning på la oss si 500 kg kan det gi strekkbelastning på de 4 jernene på 15-20 tonn. Jeg ville ikke utsatt stål for den strekkbelastningen.
Jeg bygde med HE-bjelke i stål. De er lettere å regne på og betydelig mer holdbare.
Jeg foreslår HE 140 som du kan begynne med. Hvor mye last vil det bli på bjelken og hvordan er den fordelt?

BAS skrev:
Fundér på å øke høyden på bjelken i stedet. Du trenger bare å øke med 3 cm så får du dobbel styrke (fordi høyden på en bjelke øker styrken i kubikk).

Hva mener du med styrken?

Det er stivheten som øker med kuben, holdfastheten øker kun med kvadratet på høyden.
OBS at med samme seksjon øker nedsenkningen 16 ganger, dvs for å holde konstant nedsenkning må stivheten også øke 16 ganger!
Nedsenkningen øker altså med den fjerde potens av lengden!

Hei igjen,

Jeg har sett mer på det i dag, og den ene åpningen har ingen takstol, men en gavlspiss som jeg anslår til høyt regnet 1500 kg, på den andre hviler 3 stk takstoler, og der har jeg fått forslaget om å legge en limtrebjelke, som skal sammenføyes med 1 stk takstol på hver side.

Skal få laget en bra skisse.

Der har jeg svaret, legger en limtrebjelke over, og fester de tre takstolene i den.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.