Ville åpne opp åpningen til stuen litt. Er ca 30cm som jeg ville åpne opp den veggen går frem til muren peisovn. Men når jeg begynte å rive ned dørkarmene så ser jeg en ganske grov bjelke så våget ikke ta frem tigersagen.
Lik på andre siden av ovnen ville jeg fjerne hele veggen som går fra stue til kjøkken. Så rev ned et plassbygd skap, så var det bare masonitt fastspikret men plutselig så midt i veggen så fantes en lignende bjelke som den jeg ville sage bort på den andre siden. Denne veggen er ca 1.6m bred og har da i midten en bjelke.
Huset er fra 1953 vil jeg tro. En etasje med kjeller.
Lik på andre siden av ovnen ville jeg fjerne hele veggen som går fra stue til kjøkken. Så rev ned et plassbygd skap, så var det bare masonitt fastspikret men plutselig så midt i veggen så fantes en lignende bjelke som den jeg ville sage bort på den andre siden. Denne veggen er ca 1.6m bred og har da i midten en bjelke.
Huset er fra 1953 vil jeg tro. En etasje med kjeller.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
Du kan regne med at vegger som går midt i huset i rett vinkel mot takstolene er bærende. Finnes det en åpning i en slik vegg, er den avvekslet med en bjelke over. Stående regler pleier man å kalle for stolper eller pilarer. Med ledning av hvordan takkonstruksjonen er laget, kan man si at de bærende mellomveggene får ta hånd om en betydelig del av taklastene. For å kunne vurdere passende tiltak, må man se en plantegning. Også opplysning om hvor huset finnes, trengs for å avgjøre snøsone.
Du kan regne med at vegger som går midt i huset i rett vinkel mot takstolene er bærende. Finnes det en åpning i en slik vegg, er den avvekslet med en bjelke over. Stående regler pleier man å kalle for stolper eller pilarer. Med ledning av hvordan takkonstruksjonen er laget, kan man si at de bærende mellomveggene får ta hånd om en betydelig del av taklastene. For å kunne vurdere passende tiltak, må man se en plantegning. Også opplysning om hvor huset finnes, trengs for å avgjøre snøsone.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Lindome er snøsone 1,5. Det betyr at snølastens verdi på bakken er ca 150 kg/kvm. I Lindome har jeg vært mange ganger. Hvis jeg forstår deg riktig vil du gjøre åpningene større. Det innebærer at de bjelkene som ligger over åpningene i dag må gjøres lengre og høyere samtidig som de søylene som bjelkene ligger på må flyttes i sidelengs. For at du skal kunne gjøre dette på en sikker måte må du frilegge veggåpningene helt så man kan se hvilke dimensjoner som brukes i dag. Dessuten trengs en plantegning så man kan beregne de belastningene som er aktuelle. Sage planløst med en tigersag innebærer en betydelig risiko for at taket kollapser.
Klikk her for å svare





