Hei, har lett og lett, men finner ingen info om bæreevne på stående forskalingsfiner, eller vanlig finer for den delen. Trolig fordi finér i seg selv normalt ikke brukes i noen form av bærende konstruksjon.

Men, jeg har vært og rotet i min krypkjeller igjen, og funnet en interessant variant hvor man har spikret sammen to bjelkelag 195x45 som ligger på litt forskjellig høyde med en ca 40x40cm bit forskalingsfiner imellom. Obs, bjelkelagene ligger altså ikke slik at den ene ligger oppå den andre men de er litt forskjøvet, derav finerbitene antar jeg.

Uansett den kanskje, for meg iallfall, åpenbare spørsmålet 'hvorfor', hvor mye vekt kan man tenke seg at en stående finer holder for på denne måten?

Diagram av konstruksjon med to bjelker 195x45 plassert i forskjellige høyder, festet med en 40x40 cm bit av kryssfiner mellom dem.

Sist redigert:
Antar at det grå da er plinter. Det avhenger så klart av hva du har for utstikk på den øvre regelen utenfor plinten. Er det mindre enn 60 cm så er det ikke dårligere bæreevne der.

Ja det grå skal forestille plinter.

Selvfølgelig avhenger bæreevnen i den totale konstruksjonen av utstikket, det forstår jeg. Det jeg funderte på var mer hvor mye bæreevne kryssfiner gir til den øvre bærelinjen, om den gir noen bæreevne av betydning? Har jo sett kryssfiner brukt på f.eks. takstoler før, men kanskje ikke for å bære last på denne måten.

Ja den gir bæreevne men umulig å si om den klarer 20 eller 200 kg/kvm med infoen vi får.

Ja, jeg kanskje uttrykte meg klønete. Spørsmålet var mer generelt ment med hensyn til potensiell bæreevne i kryssfiner, og dermed om det i det hele tatt er et materiale man bør bruke i slike sammenhenger. Jeg var egentlig ikke ute etter å få vite bæreevnen i akkurat min spesifikke konstruksjon. Ikke fra starten i hvert fall. :)

I tillegg villedet jeg sikkert enda mer ved å ta med bildet i innlegget.

Jeg har ingen som helst peiling på hvordan man beregner bæreevne, så det var kanskje et dumt spørsmål fra starten av, rett og slett. :o

Skal se om jeg ikke kan ta og krype ned og måle litt en kveld i løpet av uka, så kanskje ettertiden likevel kan få noe ut av denne tråden. :p

Det er kjempesterkt. Finnes spesielle gulvbjelker som er laget med en 45*45 eller 45*70 i bunnen og toppen, deretter ligger det osb/masonit/plyffa stående imellom. Klarer spennvidder på 9 meter.

Innertakbjelker av tre og masonitt, med logoen for Masonite Beams ved siden av. Bjelkene viser variasjoner i størrelse.

• Liker
mag00
  • Laddar…
mag00 skrev:
Ja, jeg kanskje uttrykt meg klønete. Spørsmålet var mer generelt ment hva gjelder potensiell bæreevne i plywood, og dermed om det i det hele tatt er et materiale man bør bruke i sånne her sammenhenger. Jeg var egentlig ikke ute etter å få vite bæreevnen i akkurat min spesifikke konstruksjon. Ikke fra begynnelsen i alle fall. :)

I tillegg villedet jeg sikkert enda mer ved å ta med bildet i innlegget.

Jeg har ingen som helst peiling på hvordan man beregner bæreevne, så det kanskje var et dumt spørsmål fra begynnelsen rett og slett. :o

Skal se om jeg ikke kan ta og krype ned og måle litt en kveld i uka, så kanskje likevel etterverdenen kan få noe ut av denne tråden. :p
Jo plyfa er sterkt som f-n, men i ditt tilfelle er det jo innfestingen av plyfaen som er den svake lenken til den øvre bærelinjen.

• Liker
mag00
  • Laddar…
Kryssfiner må vel i dette tilfellet betraktes som en tilsvarende spikerplate eller laskbrikke, og da spiller foruten platens dimensjoner også antall spiker og deres dimensjon en stor rolle.

• Liker
mag00
  • Laddar…
Innfesting besto av fem eller seks 4-tommers spiker per bjelke, så jeg benyttet anledningen til å komplettere med ca ti skruer (5,0x60mm) per bjelke når jeg uansett var nede og krøp. Kryssfinerplaten var en formfiner 12mm tykk.

Men tusen takk! Da vet jeg mer om at kryssfiner ikke er helt dumt å bruke i slike sammenhenger, og at jeg kan føle meg ganske rolig med at den konstruksjonen fungerer ganske greit i mitt tilfelle.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.